Stále aktuální téma se zasíláním newsletterů v souvislosti s nařízením GDPR nedávno osvětlil Úřad pro ochranu osobních údajů. Podle ÚOOÚ totiž není nutné získat od zákazníka aktivní souhlas, ale postačí dát pouze možnost zasílání sdělení odmítnout. Otázkou však stále zůstává, do jakého kroku nákupu tzv. opt-out zařadit.
A proč tato změna?
Dle ÚOOÚ je totiž zpracování osobních údajů zákazníků pro účely přímého marketingu zpracováním prováděným z důvodu oprávněného zájmu. Zákazník při nákupu může odůvodněně očekávat, že mu obchodník bude zasílat obdobnou nabídku. Zároveň je správce osobních údajů povinen splnit informační povinnost o právech subjektů vznést námitku proti zpracování osobních údajů a dále pak nesmí tyto údaje pro tento účel zpracovávat.
Z toho vyplývá, že e-shopy aktuálně nemusí získávat aktivní souhlas nakupujícího, ale musí svým zákazníkům umožnit odmítnout zasílání newsletterů.
Podle Jana Vetyšky z Asociace pro elektronickou komerci je klíčové umožnit zákazníkovi jednoduchým způsobem odmítnout zasílání obchodních sdělení, a to již před prvním odesíláním newsletteru a samozřejmě i v každém dalším.
A jak Opt-out zajistit?
Dle ÚOOÚ mohou e-shopy nařízení splnit prostřednictvím svých obchodních podmínek nebo při finálním potvrzení objednávky pomocí zaškrtávacího políčka, které umožní zákazníkovi odmítnout zasílání obchodních sdělení. Tento způsob ale Jan Vetyška z APEK označuje jako nejkonzervativnější řešení, které by navíc mohlo mít na e-shopy negativní dopady. Naopak navrhuje zařadit možnost odmítnutí obchodních sdělení například do e-mailu s potvrzením objednávky.
Další možnou alternativou, jak řešit zasílání newsletterů, je podle ÚOOÚ také zařazení interaktivního odkazu přímo do obchodních podmínek, případně řešit problematiku obchodních sdělení opt-inem, tedy nechat zákazníky aktivně se přihlásit k odběru.
Chcete dostávat více novinek přímo do vašeho e-mailu? Nezapomeňte odebírat náš pravidelný newsletter. 🙂
Zdroj: Na newslettery pro zákazníky není nutný aktivní souhlas, stačí umožnit odmítnutí. Podnikatel.cz: Průvodce vaším podnikáním