Referer spam v Google Analytics. Jak se spamu zbavit?

29. 12. 2015

Referer spam neboli návštěvy robotů a prohledávačů zkreslují údaje v Google Analytics. Jak se těchto fiktivních návštěv zbavit? Poradíme Vám.

Pokud vyhodnocujete návštěvnost vašeho webu pomocí Google Analytics, možná si všímáte, že se mezi zdroji návštěv objevují nové neznámé zdroje (semalt.com, traffic2cash.xyz, adf.ly, black-friday.ga atd.). Pokud máte radost, že návštěvnost vašeho webu roste a chodí k vám noví návštěvníci, bohužel vás musíme zklamat. Tyto návštěvy vám nijak nepomáhají, spíše naopak. Ne, že by Vašemu webu uškodily, ale mohou velmi zásadně zkreslit statistiky.

Pokud Váš web dosahuje několik stovek návštěv měsíčně, může návštěvnost z tzv. referer spamu dosahovat až několika procent celkové návštěvnosti a navždy tak zkreslovat nejen údaje o zdrojích návštěv (tam si to můžete s trochou práce odečíst), ale zkreslí to i další údaje – konverzní poměr, strávený čas na webu, míru opuštění… Všechny údaje jsou zkreslené navždy, jelikož žádný údaj nelze zpětně z Google Analytics vymazat.

Jak se referer spamu zbavit?

Je několik cest. Nechceme Vás zatěžovat složitými postupy, a tak Vám popíšeme ten nejsnazší. Stačí v Google Analytics přejít do Správce a tam v Nastavení výběru dat zaškrtnout položku Filtrování robotů (Vyloučí všechny požadavky na server od známých robotů nebo prohledávačů.), tím se zbavíte těch nejznámějších. Pokud se chcete pojistit, můžete si roboty filtrovat sami přes nastavení filtrů, ale to už je o něco složitější (ale jistější).

Co je referer spam?

Pojďme si na závěr jen krátce říct, co to referer spam je a proč jej ve statistikách vidíme. Referer – tím je označeno, že jde o nějakou odkazující stránku. Spam – tím značíme něco, co nemá v našich statistikách co dělat. Technicky se jedná o generovanou návštěvnost, kterou mají na svědomí hackeři.
A proč to dělají? To je jednoduché – Google Analytics je nejpoužívanější systém na statistiky webů na světě, využívají jej miliony provozovatelů webu. Akdyž provozovatel sedne ke statistikám a uvidí tam nový zdroj (např. již zmíněný semalt.com), určitě se na tuto stránku podívá… a cíl je splněn. Hacker získává návštěvnost. A pokud je hacker šikovný, umístí na daný web nějaký “SEO analyzátor s registrací” a získá tak další cenné kontakty nebo i klienty pro svou placenou SEO službu.