Právní náležitosti pro e‑shopy. Na co si dát pozor při provozování e‑shopu?

7. 10. 2019

Mít kvalitní a skvělý e-shop neznamená mít jen skvěle navržený design a funkční platformu. Úskalí pro majitele e-shopu představuje i legislativaS rozmachem e-commerce vzrůstá pochopitelně i počet kontrol. ČOI pravidelně provádí během roku několik stovek důkladných kontrol e-shopů a často uděluje i poměrně vysoké pokuty. Chcete se této nepříjemnosti vyhnout? Pak určitě při provozu svého e-shopu neopomíjejte důležité právní záležitosti.

Jaké dokumenty a informace musí být na e-shopu uvedeny a na co si dát pozor? Připravili jsme pro vás základní přehled toho nejdůležitějšího.

  1. Nezapomínejte uvádět kompletní údaje o provozovateli e-shopu. Ať už podnikáte jako živnostník či jako obchodní společnost.

  2. Neopomíjejte obchodní podmínky. Odborně zpracované obchodní podmínky jsou základem úspěchu. Dbejte na to, ať obsahují vše potřebné a vyvarujte se podmínek, které jsou v rozporu s občanským zákoníkem. Při sestavování obchodních podmínek se šetřit nevyplácí. Rozhodně je nekopírujte z jiných e-shopů. Raději si vezměte k ruce právníka a nechte si sestavit vlastní. Obchodní podmínky musí být uvedeny nejen na e-shopu ale musí být i součástí e-mailu s potvrzením objednávky. Pozor, nestačí jen ve formě odkazu na stránku. Obchodní podmínky musí mít zákazník k dispozici vždy a to v znovu zobrazitelné podobě. Je tedy nutné přikládat je k potvrzovacímu e-mailu ve formě pdf.Tip: Do obchodních podmínek nikdy nezapomínejte dodat i údaje o možnosti mimosoudního řešení sporů, včetně odkazu na online řešení mimosoudních sporů. V opačném případě se vystavujete riziku vysoké pokuty a to až do výše 1.000.000,- Kč.

  3. EET. Ideálně přímo na homepage uvádějte také informace o elektronické evidenci tržeb.

  4. Pochopitelně, že si stojíte za kvalitou vašich výrobků ale rozhodně nezapomínejte spotřebitele informovat  o možnostech reklamace. Častou chybou bývá neuvedení adresy, na které může zákazník zboží reklamovat. Nezapomeňte na e-shop umístit také formulář pro odstoupení od smlouvy.

  5. GDPR a cookie lišta. Informace o zásadách zpracování osobních údajů jsou rovněž nutností. Cookie lišty podle doporučení Úřadu pro ochranu osobních údajů nejsou v  povinné a prozatím stačí uživatele o zpracování cookies informovat prostřednictvím informační podstránky uvedené na e-shopu. Umístěním cookies lišty však nic nezkazíte.

  6. A jak je to s e-mailingem? Newslettery zasílejte jen těm, kteří vám udělili souhlas či zákazníkům, kteří nevyslovili nesouhlas se zasíláním newsletteru. Obecně nezapomínejte vždy informovat o zpracování osobních údajů a k jakým účelům e-mailové adresy využíváte. V případě, že probíhá registrace k newsletteru mimo objednávkový proces, dodržujte zásadu double opt-in (dvojité potvrzení registrace, kdy uživatel stvrdí své přihlášení ještě prokliknutím odkazu v potvrzovacím e-mailu).