Platební metody

Platební metody v české e-commerce

15. 6. 2023

V každé fázi nákupu můžete vyjít zákazníkovi vstříc a zpříjemnit mu zážitek z on-line nakupování. Jedním střípkem, který je také zodpovědný za dokončené nákupy jsou platební metody. Využíváte na svých e-shopech všechny?

Lokální preference platebních metod se mohou lišit, a pokud jsou správně uchopené, můžou být pro vaše podnikání zásadním plusem. Pokud pozorujete, že zákazníci často opouští košík v poslední fázi nákupu – placení, pravděpodobně by mohla být příčina v nabídce platebních metod. Zavedením těch populárních můžete zvýšit konverze, spokojenost zákazníků a vybudovat si u nich důvěru. 

Jaké platební metody jsou oblíbené v Česku?

1. BANKOVNÍ PŘEVODY

Bankovní převody jsou stále nejoblíbenější platební metodou. Plyne z nich řada výhod jak pro zákazníky, tak pro e-shopaře.

Na svém e-shopu nemusíte zřizovat žádné další služby navíc. Zákazník si při platbě volí tlačítko své banky a je ihned přesměrován do internetového bankovnictví, kde odešle již připravený a vyplněný bankovní příkaz. Jedinou povinností zákazníka je se přihlásit do bankovního účtu. 

 

2. PLATEBNÍ BRÁNY

Na českém trhu je celá řada důvěryhodných platebních bran, těmi nejvyužívanějšími jsou GoPay, GP Webpay nebo PayU,

Díky těmto platformám, které provedou transakci téměř okamžitě, se celý proces na rozdíl od bankovního převodu zrychluje a to znamená, že objednávka může být zákazníkům okamžitě odeslána. Pro většinu zákazníků se jedná o velmi pohodlný a rychlý platební způsob.

V tomto případě už ale zákazník musí při platbě zadávat své platební údaje, proto mu nezapomínejte zdůrazňovat, že platba přes platební bránu je bezpečně zašifrovaná a disponuje řadou opatření proti podvodníkům.  

3. MOBILNÍ PLATBY

Mobilní platby jdou ruku v ruce s rostoucím počtem užívaných mobilních zařízení. Říká se jim také NFC, tedy bezdrátové technologie umožňující rychlou a bezpečnou výměnu dat na krátké vzdálenosti. Na základě této krátké vzdálenosti není vyžadována identifikace. 

Mezi nejoblíbenější mobilní platební systémy patří například Google Pay, Apple Pay nebo WeChatPay. Fungují na  principu propojení platební karty s mobilním telefonem. Zákazníkovi v takovém případě obvykle stačí zadat PIN telefonu, přiložit prst pro potvrzení otiskem nebo potvrdí platbu přes rozpoznání obličeje. 

Nezapomeňte, že e-shop musí být pro mobilní telefon optimalizován. Na e-shopu, který zhoršuje uživatelský zážitek na mobilním zařízení, často zákazník nemusí ani dojít k výběru platební metody nebo dokonce otevření košíku. 

4. DOBÍRKA

Dobírka je tradičnější formou platby pro zákazníky, kteří preferují za zboží zaplatit až při doručení.

Pro e-shopy z dobírky vyplývá velké riziko, a to, že si zákazník zboží ani nevyzvedne, protože za něj ani nezaplatil. Stále zde ale platí fakt, že je to v Česku poměrně populární metoda. 

Zákazníci často tuto metodu využívají při prvním nákupu, kdy potřebují nejdříve získat důvěru u neznámého e-shopu a chtějí vědět, že zboží skutečně dorazilo. 

Často si tuto metodu volí zákazníci, kteří jsou konzervativní a starší.  

 5. ELEKTRONICKÉ PENĚŽENKY

V Česku se v tomto případě nejedná o nejpopulárnější platební metodu, protože lidé stále preferují nejvíce bankovní převody a platební brány. Elektronické peněženky získaly řady příznivců v zahraničí.   

Nejznámější elektronickou peněženkou nebo také e-peněženkou je PayPal, na který často můžete narazit i v ČR. PayPal se stal velmi oblíbenou metodou díky jednoduchosti, ale také bezpečnosti, protože nemusíte zadávat své platební údaje obchodníkovi. 

Tyto platby fungují na principu propojení účtu elektronické peněženky a platební karty. 

6. VYZVEDNUTÍ V OBCHODĚ

S vyzvednutím v obchodě nebo osobním odběrem se setkáváme na českých e-shopech také často. 

Pro zákazníka je tato metoda velmi pohodlná, protože si může zásilku vyzvednout v jeho preferovaném čase a metodu platby si může zvolit až na místě. 

Pro zákazníka může být tato fáze nákupu citlivou záležitostí, proto byste se mu měli snažit vyjít vstříc při výběru platební metody. Měli byste jasně popsat a vysvětlit způsob vyzvednutí a specifické požadavky nebo potřebnou identifikaci. V této fázi je velmi důležité si udržet zákazníkovu důvěru. Vysvětlete mu jednotlivé platební metody a ujistěte ho, že dokončení nákupu včetně všech jeho údajů zůstanou v bezpečí. 

Diverzifikujte platební metody, zvyšte konverze a posilte loajalitu k vašemu e-shopu

Chybí vám na e-shopu některá z platebních metod? Potřebujete s nimi pomoci?

Ve Společnosti Bartoň Studio víme, že spokojenost zákazníka je na prvním místě. Pomůžeme vám jim vyjít vstříc.

A nebo se podívejte na naše reference.