Pravidla pro sledování chování zákazníků e‑shopů a webů se od nového roku mění. Přichází opatření, které by mělo docílit větší bezpečnosti osobních údajů na internetu – nové cookies lišty.
V polovině září 2021 poslanecká sněmovna schválila novelu zákona o elektronických komunikacích, která upravuje používání cookies na webech. Pravidla se změní nejen pro cookies, ale i pro ostatní sledovací technologie, které používají údaje o uživatelích. Cookies lišty, které vyskakují na návštěvníky webů, tak budou muset projít značnou úpravou.
CO JSOU COOKIES?
Soubor dat, který se ukládá do koncového zařízení při návštěvě webové stránky. Pomáhají při zajištění technického fungování stránky a při mapování chování návštěvníků na webu.
Jak fungují cookies dnes?
V současné době weby a e‑shopy fungují v režimu opt‑out: veškerý sběr dat je povolený do doby, než projevíte aktivní nesouhlas.
Cookies pomáhají provozovatelům webů sledovat, na jakých stránkách se návštěvníci webu pohybují nejčastěji, ze kterých stánek na web přicházejí nebo ze které stránky web opouští. Na základě analytiky ukazují, kam by bylo vhodné umístit reklamní plochu. Mohou tedy snadněji odhadnout cílové publikum webu.
Není tomu jinak ani u e‑shopů, kde mohou provozovatelé díky cookies sledovat nákupní proces uživatele – v jaké fázi objednávky nákup nedokončí nebo jaké položky zanechal v nákupním košíku, když web opustil. Na základě těchto dat lze nastavit remarketingové kampaně, které se uživatelům později zobrazují.
OPT‑OUT
Při první návštěvě webu poskytujete cookies automaticky a jste o jejich použití pouze informováni. Jejich sbírání přestane pouze pokud vyjádříte svůj nesouhlas.
OPT‑IN
V tomto případě stránky nemohou sbírat informace bez vašeho výslovného souhlasu. Ukládají se pouze “nezbytné” technické cookies například pro správné zobrazení webu.
Víte, co je ePrivacy?
Změna, která se několik let připravuje a čeká na schválení. Jinými slovy nařízení o soukromí a elektronických komunikacích. Jedná se o doplněk k GDPR, který by měl zásadně změnit zpracování osobních údajů v praxi. Záměrem ePrivacy je přeložit povinnost práce s cookies na prohlížeče. V praxi by to znamenalo, že si v budoucnu v prohlížeči nastavíte co chcete a nechcete sdílet za informace a podle toho budou weby responzivní.
Pokud nesplníte nově platné podmínky pro cookies, hrozí Vám pokuta do výše až 4 % ročního obratu. Jedním z nejznámějších zahraničních případů je pokuta ve výši 100 mil. EUR, která byla udělena společnosti Google.
Jak připravit cookies lišty na rok 2022
Pokud uživatelé nepovolí souhlas o sbírání informací, budou mít marketingoví analytici velké mezery v datech – nebudou moci sledovat, jak se návštěvníci chovají na webu. Uživatelům se tak na internetu nebude zobrazovat personalizovaná reklama. Dojde také k rozdílnému zobrazení webových stránek. Co se týče návštěvníků e‑shopů, vkládání zboží do košíku a dokončení objednávky by mělo jít i bez souhlasu. Přechod na opt‑in metodu bude nevyhnutelný.
Otázka tedy zní: Co všechno musíte do konce roku vyřešit? V prvé řadě rozhodněte, které cookies jsou nezbytné pro váš web či e‑shop nyní a mohly by být i v budoucnu (marketingové, technické nebo analytické cookies). Dále si připravte seznam třetích stran, kterým budete údaje z cookies předávat. V neposlední řadě se podívejte, jak vypadá vaše dosavadní cookie lišta. Existuje několik online služeb (např. cookie-script.com), které vám prověří aktuální situaci cookies na vašem webu.
Co by měla nová cookies lišta obsahovat?
Souhlas by měl splňovat podmínky GDPR: aktivní, svobodný a informovaný. Jinými slovy – návštěvník by neměl být nucen k udání souhlasu (například pod podmínkou zablokování přístupu k obsahu webu) a měl by jednoznačně vědět, k čemu budou data používána a komu budou poskytnuta.
Při tvorbě lišty se raději vyhněte:
- defaultně zaškrtnutému souhlasu,
- velké zaškrtávací cookies tabulce (cookie wall),
- vstupu na stránku pouze s podmíněným souhlasem,
- nedostatečnému vysvětlení cookies a technologií, se kterými pracujete a komu je následně poskytujete.