Marketplace

Marketplace: nástroj pro růst vašeho eshopu

18. 10. 2023

Není žádným překvapením, že e-commerce a online nákupy jsou stále populárnější.  Ale co když vám řekneme, že vedle tradičních e-shopů jsou v kurzu také marketplace (on-line tržiště)? 

Důkazem jsou velcí retailoví hráči jako Amazon, eBay nebo AliExpress. V České republice můžeme od letošního roku využít například Allegro, Kaufland Global Marketplace nebo Alza Marketplace.

Co je Marketplace?

Jako Marketplace označujeme online portály, jejichž prostřednictvím mohou různí prodejci nabízet své produkty. Samotné tržiště od obchodníků zboží většinou nenakupuje ani nepřeprodává. Marketplaces slouží spíše jako výkladní skříň, která zprostředkovává kontakt mezi nakupujícím a prodávajícím.

Proč by Vás měl Marketplace zajímat?

Obrovská klientela: Marketplace mají miliony uživatelů, což znamená, že se můžete dostat k zákazníkům, kteří vyhledávají produkty nebo služby ve vašem odvětví. 

Důvěra a bezpečnost: Mnoho zákazníků věří online tržištím. Pokud budete své zboží nabízet na těchto platformách zvýšíte tím důvěru ve vaše produkty.

Recenze a srovnávání: Potenciální zákazníci, kteří procházejí tržištěm mohou snadno srovnávat nabídky a studovat recenze od ostatních uživatelů. Pozitivní recenze mohou vést k většímu zájmu o vaše produkty a podpořit tak jeho nákup.

Expanze do zahraničí: Marketplace je ideální cestou, jak vyzkoušet expanzi do zahraničí. Bleskově získáte přístup k zahraničním zákazníkům a rozšíříte dosah vaší firmy mimo území České republiky a to vše s nulovou investicí do e-shopového řešení, nových bankovních účtů či lokální zákaznické podpory.

Prodávejte na Marketplace doplňkové produkty a přilákejte nové zákazníky

Pro majitele e-shopů existuje jednoduchý, ale efektivní způsob, jak využít marketplace k rozšíření svého podnikání a přilákání nových zákazníků na svůj e-shop. Stačí se podívat na prodej doplňkových produktů, které souvisejí s vaším hlavním sortimentem.

Představte si, že provozujete e-shop, který nabízí různé druhy sportovního vybavení, od fitness zařízení až po outdoorové potřeby. V takovém případě chcete získat více zákazníků, kteří by mohli být potenciálními kupci fitness zařízení, například běžeckých pásů. Prodejem souvisejících doplňků, jakými jsou např. sportovní oblečení, běžecká obuv či lahve na vodu, na online tržištích je strategie, která vám k tomu může pomoci. 

Když zákazníci procházející tržištěm narazí na váš obchod s atraktivní nabídkou doplňků, může se stát, že budou mít tendenci navštívit i váš e-shop, kde poté narazí na váš hlavní produkt – běžící pás.

Tímto způsobem můžete využít marketplace k přilákání potenciálních zákazníků na svůj internetový obchod.

A jaký sortiment se nejvíce nakupuje přes Marketplaces?

Sortiment, který se nejlépe prodává přes online tržiště (marketplaces), může záviset na různých faktorech. Nejprve je důležité provést analýzu trhu a cílového publika a zhodnotit konkurenci. Nicméně některé kategorie zboží jsou na těchto platformách obzvláště populární:

1. Elektronika: Mobilní telefony, notebooky, spotřebiče a další elektronika jsou často vyhledávanými produkty na tržištích.

2. Móda: Oblečení, obuv a doplňky jsou velmi oblíbené produkty, zejména nákupy od různých značek.

3. Domácí a zahradní vybavení: Nábytek, bytové doplňky, zahradní nábytek a další produkty pro domov a zahradu mají na online tržištích stabilní poptávku.

4. Kosmetika a zdraví: Produkty, které se starají o péči o pleť, make-up, vitamíny a další kosmetické a zdravotní výrobky jsou také často nakupovaným zbožím.

5. Hračky a zábava: Hračky pro děti i dospělé, deskové hry a zábavní produkty, jako konzole a hry, jsou populární zejména během svátků a před Vánoci.

6. Šperky a hodinky: Luxusní zboží jako šperky a hodinky se také dobře prodávají na online tržištích.

7. Knihy, hudba a filmy: Fyzické i digitální knihy, hudební nahrávky a filmy.

8. Sportovní a outdoorové vybavení: Sportovní oblečení, vybavení pro outdoorové aktivity a fitness produkty.

9. Důležité doplňky a náhradní díly: Náhradní díly pro elektroniku, auta nebo jiná zařízení jsou hodně vyhledávané na specializovaných marketplaces.

Které Marketplaces patří v Evropě mezi nejpopulárnější?

Amazon 

Ikonické online tržiště s necelou miliardou návštěv za měsíc.

eBay 

EBay má čtrnáct lokalizovaných webových stránek a 367 milionů měsíčních návštěv. Kromě Spojeného království, je eBay obzvláště silný v Německu.

Allegro

Polská ekonomika za posledních třicet let rychle rostla. Allegro rostlo s ní a nyní má 185 milionů návštěv měsíčně, z nichž 96 % pochází z Polska.

Jaké jsou populární marketplaces v ČR?

Za zmínku stojí Kaufland Global Marketplace, jeden z nejrychleji rostoucích marketplace v Německu, který umožňuje prodejcům prodávat v Německu, Česku a na Slovensku – a to pouze s jednou registrací. 

Alza.cz používá slovo marketplace jako součást své obchodní značky. V tomto případě uzavírají zákazníci obchodní smlouvu přímo s Alzou, nikoliv s e-shopem jako dodavatelem. Alza přebírá odpovědnost za doručení zboží a poskytuje poprodejní služby, jako jsou například reklamace. Řeší také storno objednávky. Zboží je označeno jejím brandem a návratovým štítkem. Jedná se o tzn. dropshipment. 

E-commerce v Česku nejenže stále roste, ale také se neustále vyvíjí a marketplaces jsou jedním z nejvýraznějších trendů, které byste měli mít v paměti. Mít e-shop propojený s některým marketplace je příležitost pro další růst a rozvoj.

Máte v úmyslu rozšířit své podnikání prostřednictvím marketplaces? Napište nám na e-mail info@bartonstudio.cz a my vás rádi problematikou online tržišť provedeme.

Nebo se podívejte na naše reference.