Jak se proměnila česká e‑commerce v době koronavirové

28. 5. 2020

Důsledkem koronavirové krize obrat v české e-commerce stále významně roste. Dalo by se tak říci, že současná krize vývoji e-commerce svědčí. Ale vše má své proproti.

Po uzavření většiny kamenných prodejen lidé zcela přirozeně přesunuli své nákupy do virtuálního prostředí. Za první tři týdny nouzového stavu se objem nákupů na e-shopech zvýšil až o dvojnásobek. Dle dat společnosti Heureka byl za duben 2020 růst e-commerce meziročně o 35%.

Některé segmenty zaznamenaly prudký nárůst, u některých došlo naopak k výraznému propadu. Jakým kategoriím se tedy v současné době nejvíce daří?

Revoluce v nákupech potravin

Česká republika je e-shopovou velmocí, každým rokem přibývají nové e-shopy a lidé utrácejí v on-line prostředí čím dál víc peněz. A právě koronavirus je v tomhle ohledu významným katalyzátorem. Řada firem byla nucena přesunout své podnikání na internet a vybudovat nové prodejní kanály. I zákazníci byli nuceni své chování změnit. A tak prudce stoupl trend nakupování on-line, zejména pak u potravin, léků či elektroniky a pochopitelně i u ochranných pomůcek apod.

Výše uvedené potvrzuje i analýza dat České spořitelny, která uvádí, že hlavním hitem se staly on-line nákupy potravin s nárůstem výdajů o 215 % a on-line nákupy hotových jídel z restaurací (nárůst o 286 %). Další současnou “oblíbenou” destinací pro nákupy se staly lékárny. Celkově tam Češi utrácejí o třetinu více, skrze internetové obchody dokonce o 286 % více.

Značný propad však zaznamenal segment módy. Domácnosti prakticky přestaly nakupovat oblečení (pokles výdajů o 82 %) a módní doplňky. Statistiky společnosti Heureka uvádějí, že výrazný propad zaznamenávají rovněž nákupy dílů do aut či dekorací.

Ze statistik České spořitelny je také patrné, že v e-commerce výrazně stoupl počet zákazníků nad 60 let a není už tak výsadou pouze mladé generace. Zákazníci nad 60 let zvýšili objem svých nákupů na internetu o 52 %, konkrétně u segmentu potravin byl zaznamenán nárůst až o 382 %.

Budujte i vy nové prodejní kanály

Nebojte se a vybudujte si digitální prodejní kanál, který vám pomůže zvýšit prodej a zasáhnout tak širší okruh potenciálních zákazníků. Jsme součástí revoluční doby ve které vyhrávají ti, kteří se dokážou přizpůsobit novým trendům a novým podmínkám na trhu. Vybudujte si nové prodejní kanály a nespoléhejte jen na kamennou prodejnu. Kamenná prodejna má bezesporu řadu výhod ale díky e-shopu můžete značně a rychle rozšířit počet oslovených zákazníků. A pokud bychom se měli poučit z nedávné situace, kdy došlo k uzavření většiny kamenných prodejen, je více než jisté, že budování alternativních prodejních kanálů je na místě.

Uvažujete o novém e-shopu? Pokud ano, neváhejte se na nás obrátit. Rádi vám pomůžeme.

Zajímá vás, co je potřeba připravit před zahájením projektu a jak postupovat při výběru dodavatele e-shopu? Podívejte se na pár tipů od nás.