Už vám nestačí statistiky z Google Analytics? Rádi byste věděli, co nejvíce zaujme zákazníkovo myš na hlavní stránce e‑shopu a kam až doscrolluje? Máte na e‑shopu něco, co zákazníka brzdí při dokončení objednávky? Odpovědět vám můžou nástroje HotJar či Smartlook.
S čím nástroje poslouží
Heatmapa
Je obrázek, ze kterého zjistíte, kam návštěvníci na vašem e‑shopu klikají. Metriky jako pohyb myší, kliknutí nebo scrollování jsou promítnuté pomocí barev. Získáte tak velké množství dat na jednom místě. Samozřejmě, že heatmapa nenahradí výzkum oční kamerou, ale i tak dodá přehled o tom, na co návštěvníci e‑shopu reagují. Jednoduše zjistíte neočekávanou aktivitu na stránce, se kterou vám následně pomohou nahrávky jednotlivých uživatelů.
Nahrávka obrazovky
Co vám nepoví heatmapa, uvidíte podrobněji v nahrávce. Můžete se na chvíli ocitnout v kůži návštěvníka e‑shopu. Na druhou stranu strávíte více času sledováním nahrávek jednotlivých uživatelů a jejich vyhodnocováním. Naštěstí můžete záznamy zrychlit, například když návštěvník čte článek na webu a neprobíhá tak žádná činnost.
Funnely
Jinými slovy trychtýře průchodu e‑shopem. Jedná se o propracovanější verzi funnelů, které znáte z Google Analytics, obohacené o nahrávky obrazovky v jednotlivých krocích. Díky nim zjistíte, v jakém kroku objednávkového procesu zákazník odešel z e‑shopu a co bylo důvodem odchodu. Nedokončí vaši zákazníci objednávku právě když mají vybírat platební metodu? Stačí otevřít nahrávky v této části objednávky a uvidíte, kde nastal problém. Máte tak možnost sledovat segment, který vás zajímá nejvíce.
Hezký, český Smartlook
Brněnský Smartlook je známý po celém světě u malých i velkých firem. Dříve měl tento nástroj podporu i v češtině, ale dnes už si musíte vystačit pouze s angličtinou. Používat ho můžete i pro mobilní aplikace. V Česku ho využívají velikáni jako například Alza, O2 nebo Home Credit. Vyzkoušet ho můžete třeba u testování nově zavedené funkcionality na webu, kde si ověříte, jak na ni návštěvníci reagují.
Smartlook je sice placený nástroj, ale máte šanci se s ním seznámit v rámci free verze. Pokud využíváte data z Google Analytics, měli byste popřemýšlet o pořízení Smartlooku. Tyto dva nástroje vám naservírují jak kvantitativní, tak kvalitativní data o návštěvnících a vy budete mít kompletní přehled o jejich chování na vašem e‑shopu.
Zapálený Hotjar
Nástroj nabízí obdobné služby jako Smartlook. Navíc vám ukáže například i to, kde se zákazníci zasekli při vyplňování formuláře, konkrétně třeba i jaké políčko vyplňoval zákazník vícekrát za sebou. Zobrazí kolik času zde zákazník strávil a z kolika procent zákazníci formulář dokončili. Dále můžete pomocí Hotjaru tvořit rychlé ankety pro získání zpětné vazby. Podobně tak i průzkumy, které můžete navíc sdílet. Poslední novinkou Hotjaru je “nábor testerů” – popup okno, ve kterém motivujete potenciální testery, aby vám pomohli s klientským testováním e‑shopu.
Závěrem
Mějte na paměti, že záleží i na tom, z jakého období jsou nahrávky pořízené. Co se týče e‑shopů, zákazníci mění chování v období před a po výplatě. Před výplatou brouzdají internetem a hledají, co by si mohli po výplatě zakoupit. Vždy byste měli vědět, které období zkoumáte a proč.
Jak již bylo zmíněno výše, oba nástroje mají free verze, kde jsou samozřejmě omezené funkce jako například počet nahrávek a heatmap za měsíc a doba, po kterou zůstanou uložené. Zároveň nabízejí i několik balíčků, které se odvíjejí od toho, jak moc to myslíte s analytikou vážně. Než se rozhodnete pro jednoho z nich, určitě si zkuste pracovat ve free verzi s každým zvlášť a poté rozhodněte, který vám vyhovuje nejvíce.