Nákupní chování generace Z

Odlišné nákupní chování generace Z

19. 4. 2023

Generace Z výrazně mění nákupní vzorec chování. Jsou impulzivními zákazníky, nákupy milují, ale neodpouští chyby. K nákupu jim e-shopy nestačí, potřebují i kamenné obchody. A ačkoli je to stále neprobádaná skupina, připravit se na ně lze. 

Generace Z nebo také internetová generace, Net generace či děti nového tisíciletí jsou názvy pro lidi, kteří se narodili po roce 2000. Internetová nebo právě net generace se jí říká z prostého důvodu – vyrostla na síti World Wide Web. Jsou zvyklí žít převážně v on-line světě, a to nejen doma u počítače, ale všude díky smartphonům. Je pro ně typické rychlé tempo, které se odráží i v jejich nákupním chování.

S tím, jak vyrůstají s technologiemi, jsou zároveň náročnými uživateli. Pokud dojde na nákupy on-line, celý proces musí proběhnout co nejrychleji a nejjednodušeji. Dokonce nemusí chodit nakupovat luxusní zboží do kamenných obchodů a pokud mají s některou značkou dobrou zkušenost, rádi se k ní vrátí. To ale neznamená, že by nakupovali více na internetu. Jsou generací, která pouze nejvíce důvěřuje e-shopům. Právě naopak do kamenných obchodů chodí raději (to vyplývá z mnoha výzkumů) a berou tuto aktivitu jako odpočinek a odpoutání od reálného světa.

Nákupní chování generace Z

Ačkoli je český národ velmi citlivý na cenové odchylky a miluje slevy, generace Z je v tomto případě zajímavou výjimkou, protože není motivovaná cenou, ale tím, jak moc je produkt prodávaný nebo oblíbený. 

Generaci Z při nákupu slevy neuchvátí

Generace Z také utratí ročně nemalé množství peněž i přesto, že většina stále bydlí u svých rodičů a nemusí dělat běžné a pravidelné nákupy. Vyznačují se tedy i nezvykle vysokou nákupní silou už v brzkém věku. 

Don Tapscott v knize Grown Up Digital tvrdí: “Pokud porozumíte Net generaci, poznáte budoucnost”.

Právě pro tuto generaci je také velmi významný omnichannel marketing. Není zrovna jednoduché je oslovit, než dlouhé texty je mnohem více zaujmou například videa, obrázky plné barev, názvy a slogany. Klamavé chování na rozdíl od starších generací často ihned prokouknou, proto musí být sdělení unikátní a autentické. Pokud je příliš dlouhé, generace rychle ztratí zájem. Nejvýznamnějším marketingovým nástrojem jsou sociální sítě a s nimi spojené social e-commerce.

Stojíte o e-shop, který obstojí u všech generací?

Rádi vám nabídneme naše služby, máme bohaté zkušenosti v oblasti tvorby eshopu na míru, již 17 let pomáháme našim zákazníkům růstu.

A nebo se podívejte na naše reference.