Falešné slevy

Na falešné slevy už nenarazíme

16. 11. 2022

Již dlouhou dobu visí ve vzduchu na půdě EU nový zákon, který má ochránit spotřebitele. Už si totiž nebudou muset dávat pozor na falešné slevy.

Falešné slevy patří mezi nekalé obchodní praktiky, které využívá nespočet e-shopů. Tento krok Evropské Unie ochrání spotřebitele a zároveň posílí vztah a důvěru mezi nimi a poctivými prodejci. Ti se toho totiž obávat nemusí. Legislativa by měla pomoci i ke zvýšení nákupu v on-line prostředí.

Podle evropské směrnice měla legislativa vstoupit u nás v platnost již tento květen. V listopadu došlo ke schválení této novely senátem.

Spousta velkých e-shopů se falešným slevám začala vyhýbat už dříve

V praxi falešné slevy vypadají tak, že zákazník vidí produkt ve “slevě”, ale pokud neví, že jeho původní cena je v tu danou chvíli vyšší, než byla v posledních dnech, naletí prodejci a v uváděné slevě reálně nenakupuje. Lze se s touto praktikou setkat i v případě, že se zákazník podívá na konkrétní zboží a později mu přijde “výhodná” nabídka se slevou, pokud si nevšimne, že při první návštěvě byla základní cena nižší, opět naletí.

Spotřebitelé se mohou takto ochránit pomocí hlídačů slev. Tím si ověří, zdali nedošlo v posledních týdnech k navyšování cen. To se běžně stává, pokud se blíží vlny slev jako například Black Friday nebo slevy před Vánoci.

Ukázka falešné slevy:

Na obrázku níže můžeme vidět vývoj ceny u produktu.

Produkt stál v posledních 30 dnech 20 500 Kč, následně byla cena zvýšena na 21 000 Kč a poté došlo ke slevě 12 %, zboží stojí 18 480 Kč. Vypočetla se sleva 12 % z ceny těsně před akcí, tedy z 21 000 Kč. 

Tento výpočet je mimo legislativu. 

Správný výpočet vypadá tak, že za posledních 30 dní se zboží prodávalo za nejnižší částku 20 500 Kč a ačkoli byla cena zvýšena na 21 000 Kč, sleva 12 % se vypočítá z nejnižší částky v posledních 30 dnech, která byla 20 500 Kč a  tak se dostaneme se na 18 040 Kč.

Vývoj ceny falešné slevy

S novou legislativou musí e-shopy uvádět slevy, které se skutečně vztahují k nejnižší ceně, za kterou bylo zboží nabízené v posledních 30 dnech. Jsou ale i trhy, které jsou pro tuto legislativou výjimkou – B2B segment, vyhledávače zboží, služby a zboží, které se rychle kazí.

Novela českého zákona o ochranně spotřebitele zní následovně:

Ҥ 12a

         (1) Informace o slevě z ceny výrobku obsahuje informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával.

a) v době 30 dnů před poskytnutím slevy,

b) od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, do okamžiku poskytnutí slevy, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů, nebo

c) v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy, zvyšuje-li prodávající slevu z ceny postupně.

         (2) Odstavec 1 se nepoužije pro výrobky, které podléhají rychlé zkáze, nebo pro výrobky s krátkou dobou spotřeby.”

Obchodníci budou muset uvést, jaká byla nejnižší cena ve 30 posledních dnech. Firmám, které tento zákon poruší hrozí, že spotřebitel bude moci odstoupit od smlouvy nebo prodávající dostane pokutu. Nezapomínejte, že legislativa se netýká pouze e-shopů, ale i kamenných obchodů.

Chcete pomoci s tímto zákonem na vašem e-shopu?

Obraťte se na nás my vám pomůžeme.