Před spuštěním e-shopu je třeba vykonat značné množství práce a věnovat přípravě hodně času. Pro majitele e-shopu je to velký krok vpřed a je důležité si uvědomit, že při vývoji e-shopu jsou chyby neodmyslitelnou součástí procesu. Je nezbytné zachovat realistický pohled a uvědomit si, že perfektní e-shop není vždy dosažitelný hned na první pokus.
Důležité je, že týmy mají připravené procesy a postupy, které umožňují chyby identifikovat a řešit je co nejefektivněji.
Na tvorbě e-shopu se podílí projektoví manažeři, grafici, copywriteři, back-end a front-end developeři včetně zadavatelů zakázky e-shopu. Ale nesmí se zapomínat i na testery.
Co takový tester dělá?
Hlavní náplní testera nemusí být programování, nicméně má k němu blízko. Může manuálně testovat software a jeho funkčnost proklikáváním stejně tak, jako by to dělal uživatel. Může programovat automatizované testy, které se o otestování webu postarají samy. Testování jako takové se ale nedělá pouze před spuštěním, ale v průběhu vývoje e-shopu.
Testování softwaru pomáhá k identifikování a odstranění případných problémů. Především se testuje objednávkový proces, navigace a celková funkčnost e-shopu z pohledu zákazníka. Pozornost je věnována ale i například gramatice a typografii. Komplexní testování pomáhá odhalit všechny technické závady nebo chyby, které by mohly bránit hladkému fungování e-shopu. Testujeme na různých zařízení, prohlížečích a rozlišeních obrazovky a tím minimalizujeme riziko opuštěných košíků nebo negativních recenzí.
Na pár otázek ohledně testování e-shopů jsme se zeptali našeho testera Davida
David Procházka
Tester / programátor
David je v našem týmu od roku 2021 a kromě testování se u nás věnuje i programování a kvalitě projektů.
Proč by se e-shopy měly testovat?
Vzhledem k tomu, že na projektu ve vývoji pracuje více lidí a každý dělá na svých požadavcích a ty se ještě k tomu liší, je potřeba otestovat, zdali to funguje dohromady. Nejen při testování e-shopu, ale při jakékoli kontrole platí, že je lepší pohled „zvenčí“, pohled jinýma očima a někoho, kdo se daným úkolem nezabýval. Při testování se ptám sám sebe: Odpovídá to tomu, co uživatel chce? Pochopil to programátor správně? Splňuje to veškeré požadavky? A tak bych mohl pokračovat dále. Zkrátka musím zjistit, zdali to skutečně odpovídá prvotnímu zadání klienta a zda je to uživatelsky přívětivé.
Proč netestují rovnou programátoři?
Jak jsem říkal, vždy je lepší se podívat jiným pohledem. Každý známe případ, kdy jsme se například zabývali psaním delšího souvislého textu a od určitého momentu jsme už nebyli schopni vidět naše gramatické chyby. Poté přijde text zkontrolovat někdo jiný a chyby se jenom sypou. Protože se soustředíme na celkovou myšlenku a ne na drobnosti. Dalším důvodem je, že programátor nad prací smýšlí od testera odlišně. Programátor myslí jako „programátor“ a vidí při své práci především kód a tester zase jako „koncový uživatel“, který zkoumá hotové aplikace.
Jaké jsou nekritičtější momenty při testování?
V první řadě je nejdůležitější pochopit požadavek klienta a jakou hodnotu pro klienta představuje. To znamená, že pokud si klient přeje na e-shop přidat určitou funkci, požadujeme odůvodnění. Na základě hlubšího pochopení funkce zjistíme i její hodnotu a tím pádem dokážeme určit, jak moc je kritická. E-shoper si může určit jako prioritu vysoký objem objednávek, na první místo se tak dostává testování průchodu objednávkou. Někdo si naopak určí jako prioritu vracející se zákazníky a poté se klade větší důraz například na slevové kupóny nebo dárky k objednávce. Ale neznamená to, že se některá část e-shopu netestuje. Pokud bychom se bavili o nejcitlivější fázi nákupu, která se musí otestovat, je to právě ten zmiňovaný objednávkový proces.
Proč může testování trvat tak dlouho?
Tester nejdříve musí zjistit, jak e-shop funguje, jaké bylo zadání pro programátora a jak by měla funkcionalita fungovat. Časovou náročnost testování nejvíce ovlivňuje to, že tester musí celý e-shop pečlivě proklikávat a hledat případné chyby. Nehledí na to pouze z pohledu jednoho zákazníka, ale například dalších 20. A hledá další a další způsoby, jak e-shopem prochází úplně všichni. Čím je e-shop větší, tím se zvyšuje počet možností, jak se dá web a jeho jednotlivé funkce využít a rapidně se zvyšuje i čas testování. Ve výsledku je práce testera reálně vidět pouze tehdy, kdy je něco špatně.
Čas se pro některé typy testování může zkrátit díky automatizovanému testování, ale mnoho firem to zatím příliš nezavádí.
Díky testování e-shopu předejdete zbytečným chybám
V Bartoň Studiu věříme, že testování je klíčová součást vývoje e-shopu. Čas a úsilí vynaložené na komplexní testování připraví půdu pro úspěšné spuštění e-shopu a díky tomu se tvoří pevný základ pro udržitelný růst. Chtěli byste si o testování promluvit více?