Rok 2022 se pomalu chýlí ke konci a my už se můžeme těšit, jaký bude ten další. Připravili jsme si pro vás e-commerce trendy pro rok 2023. Konkrétně 10 trendů, které se stávají čím dál více aktuálními a vy byste se jim měli podívat na zoubek.
1. Omnichannel
Omnichannelem jsme se již na podzim zabývali, ale ještě jednou se k němu vrátíme. Zákazníci se často nepohybují pouze na vašem e-shopu, ale sledují vás i na sociálních sítích nebo na dalších platformách. Proto mějte obsah vždy konzistentní a věnujte mu potřebný čas napříč všemi kanály.
2. Nákupy přes telefon
V dnešní době máme telefony neustále u sebe a k tomu patří už neodmyslitelně i nákupy. Před covidem strávily ženy průměrně u telefonu 4 hodiny a 42 minut denně a muži 3 hodiny a 49 minut. Tyto čísla se ale po první vlně covidu zvýšily a zabírají tak opravdu velkou část dne. Postupně se tak na telefony přesouvají i nákupy on-line. To je velkým podnětem pro e-shopy, aby se maximálně přizpůsobily tomuto trendu a byly na této platformě plně responzivní. Můžete váš e-shop doplnit i o transakční SMS, které jdou také ruku v ruce s tímto trendem.
3. Social commerce
Social commerce lze chápat jako nákup přes sociální sítě. Odhad globálních prodejů v roce 2022 je okolo 992 miliard amerických dolarů a predikce na rok 2026 jsou zhruba 3 bilióny. Pokud nevyužíváte sociální média pro prodej, určitě by neměly chybět ve vaší e-commerce strategii.
4. Zákaznický servis
V e-commerce může být zákaznický servis jedinou formou komunikace mezi osobami, proto by měl být i vaší prioritou. Téměř 90 % zákazníků nakupuje méně nebo úplně přestane nakupovat tam, kde není zákaznický servis dobrý. Velkým otazníkem jsou stále chatboty, které se už hojně využívají, ale nedokáží zatím plně nahradit komunikaci mezi lidmi.
5. Dopad inflace
V roce 2023 se inflace určitě ještě nezbavíme. Velmi úzce s tím souvisí opatrnost zákazníků, ti si v takových dobách pečlivěji studují obchodní podmínky a zvýšenou pozornost věnují reklamacím. Proto je mějte v pořádku a vycházejte zákazníkům vstříc. Když vrátí produkt a budou spokojeni, můžou se k vám vrátit i pro příští nákup.
6. Udržitelnost
I v oblasti udržitelnosti se zvýšil zájem během covidu. Lidé si více všímají, zdali jsou produkty fair-trade, objednávky balené šetrně k planetě apod. Zákazníkům velká část firem vychází v tomto ohledu vstříc a udržitelnosti se aktivně věnuje už 87 %.
7. Re-commerce
Pojem re-commerce souvisí s udržitelností a také se velmi rozšiřuje v oblasti e-commerce. Všichni známe obchody, které prodávají zboží z druhé ruky, nejčastěji v oblasti módy. Dnes už ale nefunguje tento princip jen například na E-bay nebo v Second-handech, ale můžeme ho vidět i u světoznámých značek jako Levi’s. Dávno ho začala aplikovat i IKEA se službou “Druhý život nábytku”.
8. Personalizace
Více jak polovina zákazníků tvrdí, že rádi opakují nákup, pokud mají personalizovaný zážitek. Firmy, které nesbírají data za účelem personalizace tak přicházejí o zákazníky a otevírají dveře konkurenci, která to dělá.
9. Platební možnosti
Na vašem e-shopu nakupuje zákazník, vloží si zboží do košíku, vyplňuje údaje pro dokončení objednávky. Ale pro vás je pouze napůl vyhráno. Je to fáze, ve které zákazník může odejít, pokud je to pro něj příliš složitá nebo nejasná operace, v horším případě odejdou, protože e-shop nenabízí možnost platby kartou. Oblíbenými nákupními branami jsou po celém světě PayPal nebo “Telefonní peněženka”. Přečtěte si, jak na opuštěné košíky, aby vaši zákazníci nebyli odrazeni v poslední fázi nákupu.
10. Doručení
Ještě před pár lety jsme mohli na objednávky čekat klidně 2 týdny, než dorazili k nám domu. Samozřejmě to už dnes neplatí a i tento trend byl silně podpořen přebýváním v karanténách během covidu. Jako první nastavil Amazon laťku velmi vysoko a zaručil doručení některých objednávek ještě ten samý den. Většina e-shopů se dnes stará o to, aby byly objednávky u zákazníků co nejdříve. Opožděná nebo dokonce poničená objednávka může být posledním rozloučením zákazníka s vaší značkou.