Design thinking

Myslete jinak s Design thinking

20. 10. 2022

Pokud ve firmě hledáte nový způsob, jak porozumět zákazníkům, zaměstnancům nebo dodavatelům, určitě stojí za vyzkoušení vizionářský přístup design thinking, volně v překladu designové myšlení.

Ačkoli může být pro někoho tento pojem naprosto nový, jeho střípky se formovaly už v 50. letech minulého století, v té době se ale ještě využíval spíše pro architekturu a inženýrství. O dekádu později se začal hojně rozebírat pojem “wicked problems” (= opravdu špatné problémy náročné na řešení). Těmito problémy se myslí ty, které je především těžké definovat, dosáhnout jejich řešení apod., tou správnou cestou pro jejich řešení je právě design thinking. Můžeme se ale setkat s problémy, které zkrátka nemají řešení a pouze se zmírňují.

Dnes se metoda design thinking používá k prozkoumání neznámého

Skládá se z 5 kroků, které nemusí následovat hned za sebou, protože je to nelineární proces, ale měli bychom začínat empatií. 

Design thinking

Empatie

Můžeme chápat jako vcítění do zákazníka a porozumění jeho potřebám. Bez porozumění v tomto kroku nemá smysl pokračovat dále. Je to krok, který přizpůsobí všechny následující kroky do podoby designu zaměřeného na člověka.

Definice

Když víme, co zákazník chce, je čas pro definování našeho problému. Výsledkem je formulace problému (požadavky, potřeby na produkt z pohledu zákazníka apod.), zmapované informace můžeme přetvořit do persony nebo mapy zákaznické cesty. 

Generování nápadů

V této fázi hledáme řešení, snažíme se jich najít desítky. Toto je ten moment, kdy se musíme dostat i za naší iracionální zónu “Out-of-the-box” (opustíme krabicové myšlení), díváme se například pohledem dítěte. Vhodným nástrojem je klasický brainstorming se samolepícími bločky. 

Prototyp

Ze všech zachycených myšlenek vybereme několik (doporučuje se do 3) nejsilnějších a vytvoříme prototyp. Prototyp můžeme v této fázi představit týmu.

Test

Když máme prototyp hotový a interně schválený, přichází na řadu cílová skupina. Z té vybereme několik zástupců a můžeme na nich náš nápad otestovat.

Že je to nelineární proces můžeme poznat při testování prototypů, protože se můžeme dostat zpět ke generování nápadů apod.

My design thinking využíváme při nalézání řešení a správných formulací interních problémů, uživatelských výzkumech a návrzích e-shopů.

Začněte pravidelně využívat tuto metodu ve své strategii i vy, poznejte do hloubky potřeby svých zákazníků, zaměstnanců a dodavatelů a váš byznys se stane snáze dlouhodobě udržitelným.

Ozvěte se nám a my vám pomůžeme s aplikací této strategie.

Buďte o krok napřed

před konkurencí.