Každý majitel eshopu nyní vyhlíží lepší situaci na trhu. A jak si vedla česká e-commerce v poslední době? První čtvrtletí přineslo smíšené pocity.
Podle zprávy APEK (Asociace pro elektronickou komerci) a Heureky klesl obrat českých e-shopů v 1. čtvrtletí 2023 oproti tomu předchozímu o 12 % a jejich počet se snižuje. Obecně platí, že oblast e commerce je aktuálně až o polovinu méně výkonná než by mohla být. Jedná se o historicky první útlum on-line prodejů v České republice.
Během pandemie Covidu-19 se internetové obchody těšily obrovskému rozkvětu, což bylo jedním z mála pozitivních jevů této doby. Lidé přesunuli většinu svých nákupů na internet a česká e-commerce lámala jeden rekord za druhým. Nicméně s koncem pandemie a uvolněním omezení, spolu s dalšími aktuálními krizemi, začal obrat e-shopů klesat.
Kromě vlivu ekonomické nebo energetické krize může stát za výrazným poklesem obratů u eshopů i nízká úroveň digitalizace. Vysoká úroveň digitalizace umožňuje zpracovávat a analyzovat obrovské množství dat rychle a efektivně. Díky tomu lze lépe monitorovat trh a konkurenci, identifikovat trendy a rychle reagovat na změny v poptávce. Například z výsledků analýzy chování uživatelů na eshopu pochopíte své zákazníky a můžete lépe cílit své nabídky a marketingové kampaně. ¨Tím zvýšíte pravděpodobnost opakovaných nákupů. Digitální technologie také usnadňují automatizaci procesů, což může vést k větší efektivitě a snížení nákladů.
Jak zvýšit objem e-commerce prodejů?
Jako majitel e-shopu můžete využít tuto příležitost tak, že investujete do automatizace procesů a zlepšíte také uživatelské prostředí svých webových stránek. Na veletrhu Czech On-line Expo se Jiří Kučera věnoval nejčastějším chybám v české e-commerce, kterých se e-shopaři dopouštějí. Nejčastěji se chyby objevují právě v uživatelském prostředí a kazí zákazníkům zážitek při nakupování. Negativní dojem pak může vést k nedokončeným objednávkám nebo dokonce k odchodu z e-shopu.
Výhled české e-commerce
Přestože výsledky za 1. čtvrtletí 2023 možná neodpovídají těm nejlepším představám, výhled české e-commerce zůstává z dlouhodobého hlediska pozitivní. Spotřebitelé se postupně k online nakupování vracejí, stále více lidí nakupuje online z pohodlí doma, využívají široké nabídky a nižších cen. Stoupá také počet lidí, kteří mají přístup k internetu a kteří zůstávají aktivními online kupujícími.
Dalším faktorem, který podporuje růst e-commerce, je zvyšování důvěry v online platby a zlepšování zabezpečení plateb na internetu.
Díky rostoucímu počtu mobilních zařízení a mobilních aplikací se stále více zákazníků uchyluje k nákupu zboží a služeb přes mobilní zařízení. Rychlý rozvoj e-commerce také umožňuje překonávat geografické a časové bariéry a získávat tak zákazníky z celého světa.
Pokračujte ve zlepšování svého e-shopu a udržujte si náskok před konkurencí. Nespoléhejme se na to, že zákazníci přijdou sami, musíte jim jít naproti a nadále zvyšovat spokojenost a informovanost.
Přečtěte si, jaké jsou letošní trendy v e-commerce.
Potřebujete s vaším e-shopem pomoct?
Rádi vám nabídneme naše služby, máme bohaté zkušenosti v oblasti tvorby eshopu na míru, již 17 let pomáháme našim zákazníkům růstu.