Snažíte se odlišit od konkurence? Chcete vytvořit silnou identitu značky, která bude rezonovat s vašimi zákazníky? Pokud ano, pochopení archetypů značky může být klíčem k uvolnění síly vašeho obchodního úspěchu.
Význam archetypů značek
Vytvoření zapamatovatelné značky je zásadní pro přilákání a udržení zákazníků. Ale s tolika značkami, které se na dnešním přeplněném trhu ucházejí o pozornost, může být náročné vytvořit jedinečnou identitu, která by skutečně rezonovala s vaší cílovou skupinou.
Porozumění 12 archetypům
Existuje 12 archetypů, které se běžně používají při budování značky, přičemž každý z nich má svůj vlastní jedinečný souhrn charakteristik a hodnot.
Přehled jednotlivých archetypů a jejich příslušných vlastností:
Nevinný – optimistický, čistý a jednoduchý
Objevitel – dobrodružný, nezávislý a svobodomyslný
Mudrc – moudrý, znalý a introspektivní
Hrdina – odvážný, silný a odhodlaný
Psanec – vzpurný, odvážný a nekonvenční
Kouzelník – nápaditý, tvořivý a transformativní
Jeden z nás – upřímný, přátelský a příjemný
Milenec – vášnivý, romantický a smyslný
Klaun– vtipný, hravý a lehkovážný
Pečovatel – soucitný, pečující a velkorysý
Tvůrce – inovativní, umělecký a výrazný
Vládce – autoritativní, mocný a sebevědomý.
A ačkoli jsou jednotlivé archetypy velmi odlišné, sdílejí některé společné cíle. Klaun, jeden z nás a milenec touží po sounáležitosti, tedy patřit do nějaké komunity, být součástí většího celku. Oproti tomu stojí archetypy neviňátko, objevitel a mudrc, kteří směřují k nezávislosti. Je pro ně typický individualismus a chtějí mít neomezené možnosti. Na misce vah mezi sounáležitostí a nezávislostí stojí stabilita. S pomocí pečovatele, vládce a tvůrce přinášíme neměnnost a jistotu. Taková neměnnost je naprosto ubíjející pro kouzelníka, hrdinu a psance, kteří směřují k mistroství. Nevadí jim riskovat, protože pouze tak se dostanou za hranice každodennosti.
Volba vhodného archetypu značky
Chcete-li zvolit správný archetyp pro svou firmu, musíte zvážit hodnoty své značky, cílovou skupinu a sdělení.
Položte si otázku: Co chcete, aby vaše značka představovala? Jaké emoce chcete ve svých zákaznících vyvolat? Co vás odlišuje od konkurence?
Jakmile určíte základní hodnoty své značky a sdělení, můžete začít zužovat výběr a vybrat archetyp, který je v souladu s vašimi cíli. Nezapomeňte, že vámi zvolený archetyp by měl být autentický a měl by rezonovat s vašimi zákazníky.
Oživení vašeho archetypu
Jakmile si vyberete svůj archetyp, je čas uvést ho do života prostřednictvím značky a sdělení vašeho e-shopu. Zde je několik tipů, které vám s tím pomohou:
- Používejte obrázky a barvy, které odrážejí vlastnosti a hodnoty vašeho archetypu.
- Vytvořte hlas značky, který ztělesňuje osobnost a vlastnosti vašeho archetypu.
- Vytvořte sdělení, které přímo osloví vaši cílovou skupinu a bude v souladu s hodnotami vašeho archetypu.
- Důsledně posilujte archetyp své značky prostřednictvím všech marketingových kanálů.
Závěrem
Využitím síly archetypů značky můžete vytvořit silnou a zapamatovatelnou identitu značky, která bude rezonovat s vaší cílovou skupinou. Pochopením jedinečných charakteristik a hodnot jednotlivých archetypů si můžete vybrat ten, který je v souladu s vaší značkou, a použít jej k řízení svého brandu a komunikace.