Na co myslet při výběru dodavatele e‑shopu na míru?

19. 7. 2019

Nestačí vám stávající e‑shopové řešení nebo se teprve chystáte rozjet své e-commerce podnikání? A víte, na co je potřeba myslet při výběru dodavatele e‑shopu nebo co byste měli mít připravené před tím, než začnete oslovovat první dodavatele?

Rozsah, termíny a náklady

Asi tři nejdůležitější aspekty, které je dobré vyjasnit si hned na začátku. Stanovte si částku, kterou jste ochotni do e‑shopu investovat. Definujte termín, do kterého byste chtěli mít nový e‑shop v provozu a nezapomeňte definovat i požadavky na váš nový e‑shop. Pro začátek stačí hrubě popsat funkčnost e‑shopu, detaily s vámi už doladí dodavatel. Myslete dopředu a nezapomínejte i na následný provoz e‑shopu. Do požadavků zahrňte i alokaci kapacit pro váš projekt po spuštění či nonstop podporu pro hlášení změn.

Zapomeňte na výběrové řízení

Chcete získat tu nejlepší nabídku v poměru cena/výkon? Ano, je to lákavá představa, zvlášť když plánujete velký projekt, kde už jde o vyšší investice v rozsahu stovek tisíc či milionů. Oslovit desítky dodavatelů, poslat zadání a čekat s čím se kdo předvede a toho nejlepšího si vybrat. Zní to báječně. Realita ale takhle růžová není. U výběrových řízení není zpravidla prostor na upřesnění zadání a už vůbec ne na předimplementační analýzu a tak se nabídky budou velmi lišit, a to opravdu velmi. Jako zadavatel se následně ocitnete v pasti neporovnatelných nabídek, kde jediný parametr, který budete schopni porovnat je celková cena. Pokud si vyberete tu nejlevnější, máte 100% jistotu, že projekt buď nedopadne dobře anebo budete muset postupně sahat více a více do vaší peněženky, až se možná dostanete na rozpočet, o kterém se vám na začátku ani nesnilo.

Pokud nechcete takto dopadnout, oslovte jen pár dodavatelů, které si sami pečlivě vyberete a s nimi tvořte zadání individuálně a dejte jim prostor se do problematiky vašeho projektu ponořit. Jedině tak bude výsledkem výběru kvalifikovaný dodavatel.

Mimochodem, víte proč se státní zakázky (např. rekonstrukce dálnice D1) protahuje a prodražuje? Protože výběr dodavatele proběhl právě výběrovým řízením, kde se vybere nejlevnější řešení.

Nejmenší možné funkční řešení projektu

Pokud už dopředu víte, že vám nebude stačit krabicové řešení e‑shopu a potřebujete řešení na míru, je dobré myslet na to, že rozsah prací a tedy i finanční náročnost není možné dopředu přesně stanovit. Proto je dobré sestavit dodavateli, co nejpřesnější zadání.

Pokuste si definovat tzv. MVP neboli nejmenší možné funkční řešení projektu. Tedy takové řešení, které splní vaše plánované cíle. Sepište vše potřebné proto, aby mohl být projekt spuštěn. Pouze nezbytně nutné funkce. Zbytek se může tvořit postupně v rámci dalšího rozvoje e‑shopu.

I nejvyšší prvotní nabídka nemusí být ve finále ta nejdražší

Čím konkrétnější bude vaše specifikace, tím přesnější můžete očekávat  prvotní rámcovou nabídku. Ale pozor, nejvyšší prvotní nabídka nemusí být ve skutečnosti opravdu ta nejdražší. Může být jen nejtransparentnější, zkrátka více promyšlená do detailů.

Zkuste nabídky porovnávat opravdu pečlivě a nedejte jen na odhadovanou výslednou částku.

Reference, nahlédněte pod ruce dodavateli

v České a Slovenské republice najdete přes 200 dodavatelů e‑shopů na míru. Máte tedy skutečně z čeho vybírat. Ale jak vybrat toho nejlepšího?

Prozkoumejte reference. Zjistěte, zda daná firma vyvíjela projekt podobného rozsahu, jako je ten váš. Pokud zvládli podobný, je vysoká šance, že zvládnou i ten váš.

Po řádném prozkoumání možností vyberte kolem 3 dodavatelů, domluvte si s nimi schůzku  a nechte si od nich vytvořit rámcové nabídky.

Zajímejte se i o technologie, které dodavatel využívá. Používá moderní a stabilní platformy bez dodavatelského zámku? Dbá na bezpečnost a rychlost e‑shopů? Neopomíjí responzivitu a provádí důkladné testování před spuštěním do provozu? Trvá na založení testovací verze projektu a nezapomíná na pravidelné aktualizace a údržbu? Poradí si s napojením e‑shopu na systémy třetích stran? To a mnoho dalších aspektů hraje klíčovou roli v úspěchu vašeho projektu.

Platforma, na které váš e‑shop poběží by měla být moderní a měla by vám umožnit růst. Dodavatel by měl dbát na bezpečnost systému, kvalitu kódu či rychlost aplikace.

Nezajímejte se tedy jen o cenu výsledného řešení, ale zajímejte se i o to, co za cenou stojí.

Předimplementační analýza – odhalte skutečné potřeby

Pokud na základě rámcové nabídky, vlastního průzkumu a osobních schůzek vyberete dodavatele, se kterým se chcete pustit do vývoje vašeho e‑shopového řešení, čeká vás jako první krok zpravidla analýza.

Během analýzy bude chtít dodavatel blíže poznat vaše zákazníky, systémy i vaše firemní procesy. Může se to zdát zbytečné, ale jedině se souborem všech těchto informací a souvislostí vám bude dodavatel schopen navrhnout takové funkce a výsledné zpracování, které bude skutečně reflektovat vaše potřeby, samozřejmě s ohledem na váš rozpočet.

Cena analýzy se bude rovněž lišit a to v závislosti na jejím rozsahu a způsobu vývoje.

U agilního vývoje bude analýza rámcovější a zabere méně času. Výstupem bude seznam úkolů, které musí být realizovány, jejich základní popis cenové rozpětí. Pokud chcete vědět přesnou cenu, počítejte s tím, že analýza musí být více podrobná, zabere tedy více času a bude dražší.

My obvykle uzavíráme zakázky na základě rámcových nabídek a v rámci projektu dále analyzujeme. Volíme zpravidla agilní způsob vývoje,  protože víme, že se věci mohou za pochodu měnit a tento způsob řízení nám umožňuje na změny pružně reagovat.

Na začátku uděláme prvotní analýzu a poté pracujeme v rámci tzv. sprintů, jejichž délka je obvykle 14 dní. Na začátku každého sprintu si s klientem dohodneme, co budeme dělat a tyto věci pak detailně zanalyzujeme. Na konci sprintu vše zrevidujeme a upravíme dle představ klienta. K dispozici klientům dáváme i výkazy práce, které si na konci každého sprintu odsouhlasíme. Klient má tak jistotu, že ho na faktuře nebude čekat žádná neočekávaná suma.