Některé podniky se uchylují k nekalým praktikám, aby své zákazníky donutily k nákupu, který by pravděpodobně jinak neuskutečnili. Říká se jim “dark patterns”, ve volném překladu temné vzory.
Co jsou dark patterns?
Dark patterns jsou prvky designu používané v elektronickém obchodě, které klamou nebo manipulují zákazníky, aby provedli akce, které třeba ani nechtějí. Mohou mít mnoho podob, včetně skrytých nákladů, záludných formulací a vynuceného souhlasu. Jsou neetické a mohou poškodit důvěru zákazníků, což vede k negativním dopadům na obchod.
Na jaké druhy můžete narazit?
Skryté náklady
To je případ, kdy firmy přidávají další poplatky nebo náklady k nákupu zákazníka během procesu placení, což zákazníkům ztěžuje zjištění skutečné ceny produktu.
Záludné formulace
V tomto případě se jedná o používání zavádějících nebo nejednoznačných formulací, které mají zákazníky oklamat a přimět je k akci, kterou reálně nechtějí udělat. Můžeme narazit například na zaškrtnutá políčka pro přihlášení k odběru nebo obtížné zrušení předplatného.
Vynucení kontinuity
Vynucení kontinuity vypadá tak, že podniky přihlásí zákazníky k opakované službě nebo předplatnému bez jejich výslovného souhlasu nebo ztěžují jejich zrušení.
Naléhání na zákazníka
Jedná se o použití časovače odpočítávání a podobných nástrojů, které mají u zákazníků vyvolat pocit naléhavosti a přimět je k nákupu.
Falešné recenze
Firmy se často ani nebrání využití falešných recenzí nebo hodnocení, aby jejich produkt nebo služba vypadaly populárnější nebo spolehlivější, než jak ve skutečnosti jsou.
Používání dark patterns vede k mnoho negativním dopadům
Zákazníci, kteří se stanou obětí tohoto neduhu, se budou cítit podvedeni a ztratí důvěru ve váš podnik. Vyvolají řadu negativních recenzí a ty velmi snadno zničí pověst firmy. V neposlední řadě také mohou vést k vrácení zboží a tím pádem ztrátě příjmů.
Na začátku letošního roku vešla v platnost nová pravidla pro e-shopy. Dotkly se například prezentování slev, reklamací, dvojí kvality, ale i třeba uživatelských recenzí.
Jak se nekalým praktikám vyhnout?
-
Dbejte při navrhování na transparentnost: Ujistěte se, že prvky designu jsou jasné a transparentní, a vyhněte se používání prvků designu, které zákazníky zavádějí nebo matou.
-
Používejte jasný a stručný jazyk: Používejte snadno srozumitelný jazyk a vyhněte se používání složitých formulací nebo nejednoznačných výrazů.
-
Upřednostněte uživatelský zážitek: Vaší prioritou by mělo být poskytnout zákazníkům prvotřídní zážitek z nakupování, a ne je nutit k nákupu, který by třeba ani sami nechtěli uskutečnit.
-
Otestujte svůj návrh: Otestujte svůj design se skutečnými uživateli, abyste se ujistili, že je snadno použitelný, přehledný a že zákazníky nezavádí nebo nemate.
Podnikněte patřičné kroky vpřed ještě dnes
Je důležité vytvářet pozitivní zákaznickou zkušenost a budovat důvěru svých zákazníků. Tím, že se vyhnete dark patterns ve svém designu, můžete vytvořit transparentnější a důvěryhodnější nákupní zážitek.
Ve společnosti Bartoň Studio věříme, že vaši zákazníky si zaslouží jedině transparentní a etické nakupování. Pomůžeme vám vytvořit e-shop, který upřednostní uživatelský zážitek a vybudují důvěru vašeho publika.