Dark patterns, nekalé praktiky e-shopů

Chraňte zákazníky před dark patterns

28. 4. 2023

Některé podniky se uchylují k nekalým praktikám, aby své zákazníky donutily k nákupu, který by pravděpodobně jinak neuskutečnili. Říká se jim “dark patterns”, ve volném překladu temné vzory.

Co jsou dark patterns?

Dark patterns jsou prvky designu používané v elektronickém obchodě, které klamou nebo manipulují zákazníky, aby provedli akce, které třeba ani nechtějí. Mohou mít mnoho podob, včetně skrytých nákladů, záludných formulací a vynuceného souhlasu. Jsou neetické a mohou poškodit důvěru zákazníků, což vede k negativním dopadům na obchod.

Na jaké druhy můžete narazit?

Skryté náklady

To je případ, kdy firmy přidávají další poplatky nebo náklady k nákupu zákazníka během procesu placení, což zákazníkům ztěžuje zjištění skutečné ceny produktu.

Záludné formulace

V tomto případě se jedná o používání zavádějících nebo nejednoznačných formulací, které mají zákazníky oklamat a přimět je k akci, kterou reálně nechtějí udělat. Můžeme narazit například na zaškrtnutá políčka pro přihlášení k odběru nebo obtížné zrušení předplatného. 

Vynucení kontinuity

Vynucení kontinuity vypadá tak, že podniky přihlásí zákazníky k opakované službě nebo předplatnému bez jejich výslovného souhlasu nebo ztěžují jejich zrušení.

Naléhání na zákazníka

Jedná se o použití časovače odpočítávání a podobných nástrojů, které mají u zákazníků vyvolat pocit naléhavosti a přimět je k nákupu.

Odpočet času v košíku

Falešné recenze

Firmy se často ani nebrání využití falešných recenzí nebo hodnocení, aby jejich produkt nebo služba vypadaly populárnější nebo spolehlivější, než jak ve skutečnosti jsou. 

Používání dark patterns vede k mnoho negativním dopadům

Zákazníci, kteří se stanou obětí tohoto neduhu, se budou cítit podvedeni a ztratí důvěru ve váš podnik. Vyvolají řadu negativních recenzí a ty velmi snadno zničí pověst firmy. V neposlední řadě také mohou vést k vrácení zboží a tím pádem ztrátě příjmů. 

 Na začátku letošního roku vešla v platnost nová pravidla pro e-shopy. Dotkly se například prezentování slev, reklamací, dvojí kvality, ale i třeba uživatelských recenzí. 

Jak se nekalým praktikám vyhnout?

  • Dbejte při navrhování na transparentnost: Ujistěte se, že prvky designu jsou jasné a transparentní, a vyhněte se používání prvků designu, které zákazníky zavádějí nebo matou.

  • Používejte jasný a stručný jazyk: Používejte snadno srozumitelný jazyk a vyhněte se používání složitých formulací nebo nejednoznačných výrazů.

  • Upřednostněte uživatelský zážitek: Vaší prioritou by mělo být poskytnout zákazníkům prvotřídní zážitek z nakupování, a ne je nutit k nákupu, který by třeba ani sami nechtěli uskutečnit.

  • Otestujte svůj návrh: Otestujte svůj design se skutečnými uživateli, abyste se ujistili, že je snadno použitelný, přehledný a že zákazníky nezavádí nebo nemate.

Podnikněte patřičné kroky vpřed ještě dnes

Je důležité vytvářet pozitivní zákaznickou zkušenost a budovat důvěru svých zákazníků. Tím, že se vyhnete dark patterns ve svém designu, můžete vytvořit transparentnější a důvěryhodnější nákupní zážitek.

Ve společnosti Bartoň Studio věříme, že vaši zákazníky si zaslouží jedině transparentní a etické nakupování. Pomůžeme vám vytvořit e-shop, který upřednostní uživatelský zážitek a vybudují důvěru vašeho publika.

A nebo se podívejte na naše reference.