Rozhovor v magazínu Czech On-line Expo

Tvorba a vývoj eshopu: Rozhovor s Milanem Bartoněm

31. 3. 2023

Pro Veletržní magazín Czech On-line Expo poskytl zakladatel a jednatel Bartoň Studia Milan Bartoň rozhovor, ve kterém zodpovídal na otázky týkající se vývoje e-shopů. 

Milan Bartoň založil svoji firmu před 18 lety a díky tomu má velké zkušenosti v oblastech jako je e-commerce a web development.

Milane, vy jste zakladatelem a CEO společnosti Bartoň Studio, čím se zabýváte?

Stavíme e-shopy na míru. Většinou na platformě Shopsys Framework, kterou vyvinula ostravská firma Shopsys. Pro nás je výhodou, že jde o český systém, který má i českou podporu. My jsme byli první agentura v České republice, která s tímto systémem začala pracovat a díky tomu jsme i jako první získali k tomuto systému certifikaci a nyní jsme oslavili 5. výročí naší spolupráce. Dlouho jsme vybírali, na čem budeme e-shopy stavět a po dlouhém bádání jsme tento systém vybrali. Je to pro nás nejvhodnější řešení, protože se nemusíme zabývat samotným vývojem platformy a klienti zároveň dostanou skvělý systém pro e-shopy na míru. Skvělé řešení to je i díky tomu, že klienti mohou disponovat se zdrojovými kódy, není zde dodavatelský zámek. Jsou to důvody, proč si své e-shopy na této platformě nechaly postavit firmy typu Mountfield, Sconto nábytek nebo teď nejnověji Tescoma.

“Stavět e-shopy na míru je jako stavět svůj vysněný dům.”

Zdrojové kódy, které jsou k dispozici pro e-shopaře jsou fajn, zmínil byste ještě nějaké další výhody e-shopů na míru?

Stavět e-shop na míru je jako stavět svůj vysněný dům. Pokud se rozhodnete si postavit dům, nebude Vám pravděpodobně vyhovovat typový projekt. Protože máte víc dětí, máte víc aut, máte zkrátka různé požadavky a s tím, jak ty požadavky rostou, typové řešení se tomu vzdaluje nebo musíte dělat velké kompromisy. Takže si pořídíte dům na míru a ten bude odpovídat tomu vysněnému, bude se vám v něm pravděpodobně i dobře bydlet a žít. A obdobně je to tak i u e-shopů. E-shop přizpůsobíme požadavkům klienta, jeho potřebám a interním procesům a takový e-shop a systém se jim lépe používá a je mnohem efektivnější a šetří provozní náklady.

Skvělé přirovnání ke stavbě domu, tomu rozumím. Individuální požadavky jako jsou děti a auta. Ale u těch e-shopů, s jakými individuálními požadavky se u klientů setkáváte?

Obecně ta potřeba e-shopu na míru vzniká u zákazníků, kteří mají zkušenost v této oblasti, můžou být na trhu i velmi dlouho, stávající řešení už jim nevyhovuje a žádné krabicové řešení nedokáže pokrýt to, co oni potřebují. E-shop na míru se přizpůsobí jejich firemním procesům a jejich systémům. Krabicová řešení e-shopů jsou totiž úplným  opakem e-shopů na míru. Obsahují sice spoustu funkcí, ale jako e-shopař většinu nevyužijete, protože neodpovídají tomu, co by se hodilo přesně pro vás a zároveň můžete velmi snadno narazit i na výkon takového systému, protože má nějaké hranice a systém nelze příliš upravovat. Takže v okamžiku, kdy vznikne požadavek na nějakou specifickou úpravu, může vzniknout i potřeba nového e-shopu na míru.

Když už tady narážíme na typ e-shopaře, který z hlediska kategorie velikosti procesů by vás rozhodně zvážit měl? A které řešení by nejvíce pokrylo jeho potřebu?

Typicky se jedná o střední a větší B2C i B2B e-shopy. V podstatě firma, která už ví, že má natolik specifické firemní procesy. Jsou v té fázi, že jim to krabicové řešení už zkrátka nepokryje, co by potřebovali, vhodné řešení je pro ně to od nás. Dnes už je také poměrně běžné, že obchodní firmy se transformují do obchodně technologických. Fungování na e-shopu je pro ně tak strategická záležitost, že to nechtějí outsourcovat. A v podstatě, aby mohli růst, a aby se mohli rozvíjet, potřebují řešení na úrovni.

S jakými velkými chybami se na e-shopech setkáváte?

Spíše než chyby bych zde zmínil technologické nedostatky, které brání tomu, aby firma mohla plnohodnotně fungovat na e-commerce trhu. Máme  klienta, který měl zastaralé e-shopové řešení, nevhodně implementovaný informační systém a veškerou agendu okolo e-shopu vyřizovali ručně. Například ručně aktualizovali sklady, a to třeba i několikrát za den. Museli přepisovat data k objednávkám do informačního systému a tenhle stav byl pro ně pochopitelně nevyhovující. Byla to spousta zbytečného času, který strávili administrativou, a pochopitelně vznikalo i mnoho chyb vlivem lidského faktoru. Tím, že jsme udělali nový e-shop napojený na informační systém, který si upravili podle našich doporučení a zkušeností, 90 % administrativní práce odpadlo a všechno se děje automaticky. Nyní už „pouze“ tisknou expediční příkazy, posílají objednávky a hlavně mají prostor pro jinou práci a další rozvoj. Mohou se na nový systém spolehnout.

Děje se to často?

Už se to neděje tak často jako před lety. Většinou  k nám přijdou klienti, kteří už mají napojení na informační systém. Ale  narážíme zase na jiné problémy. Jiný příklad e-shopu je, že zde měli velmi specifické požadavky pro práci s nadrozměrnými produkty. Ty produkty jsou těžké a posílají se na paletách, palety jsou různě zaplněné a od toho se odvíjí poměrně složitá cenotvorba dopravy. Tuhle cenotvorbu není možné nastavit v krabicovém řešení, ta to zkrátka neumožní, proto je potřeba e-shop naprogramovat na míru.

Můžete zmínit nějaké úspěchy?

Já za největší úspěchy považuji náš skvěle fungující tým a to, že jsme na trhu už 18 let. Baví nás to. Ve firmě máme minimální fluktuaci a někteří jsou u nás dokonce už celou dekádu. To samé platí ale i pro klienty, naše nejdelší spolupráce trvá už celých 15 let. Za dobu fungování firmy jsme získali spoustu ocenění a už několik let spolupracujeme se Západočeskou univerzitou. Momentálně na projektu „Aplikace pro pokročilý monitoring životních funkcí e-shopu“.

Jaké byly nějvětší e-shopy, na kterých jste pracovali?

Jak jsem zmínil, se Shopsys jsme oslavili 5. výročí. Z této spolupráce vyplývá nejen to, že implementujeme jejich systém, ale naši programátoři jsou součástí jejich vývojového týmu. Díky tomu jsme se dostali k několika zajímavým projektům. Například Mountfield, SCONTO Nábytek, Tescoma, Démos nebo 3D tiskárny Josefa Průši. Mezi našimi projekty, které jsou nejzajímavější, je e-shop pro firmu Bohemia Sekt, který provozujeme téměř 9 let. E-shop od té doby meziročně zvyšuje své tržby o 40 % a my jsme opravdu rádi, že jsme mohli v případě takového úspěchu přiložit ruku k dílu. A když bych měl zmínit nějaký B2B e-shop, tak určitě pro prodejce pneumatik Chára sport. Tato spolupráce už také trvá úctyhodných 15 let.

Pozorujete nějaké trendy v e-commerce v posledním roce?

E-shopy jsou posledních pár let jako na houpačce. S pandemií zažily boom, vzniklo spousta nových, ale situace je teď opačná a spousta z nich spíše bojuje o přežití. Velcí hráči investovali v době Covidu do skladových technologií, do zboží, nabrali zaměstnance a připravili se tak na růst. Ale tržby začaly klesat. Ti menší naopak bojují o udržení zákazníků. Samozřejmě s tím souvisí i vysoká inflace a situace na Ukrajině. Lidé se snaží šetřit, firmy neví, co přijde, a tak vyčkávají. E-shopaři by určitě neměli ztrácet naději, ale naopak „nakopnout“ budování značky a rozvíjet vztah se zákazníky. Někde se nevyhnou zeštíhlení firmy, to je přirozené. Tahle situace zase jednou přejde. Možná dříve, než bychom čekali, jsem optimista. Firmy musí ukázat, že jejich značka je silná, a nabídnout svoji přidanou hodnotu.

A jak vidíte rok 2023?

E-shopaři hned dostali „novoroční dárek“ v podobě několika regulací. Bohužel to jsou náklady, které by bylo lepší investovat do marketingu. Ale určitě je to dobrá cesta. Zákazníci budou chráněni před nečestnými prodejci, to je fajn. Týká se to například falešných slev nebo uživatelských recenzí. Velmi aktuální pro e-shopy a weby je také přechod z původního analytického nástroje Google Analytics na novější verzi GA4. Neuvěřitelnou rychlostí roste trend marketplaces a prodeje na sociálních sítích. Určitě stojí za to se tam dostat. Z lockdownu v lidech zůstal zájem o udržitelnost, zajímají se více o fair-trade nebo balení šetrná k planetě. Lidé jsou teď zároveň i více opatrní a studují pečlivěji obchodní podmínky a reklamační řády. To jde ruku v ruce s Novelou zákona o ochraně spotřebitele, která přináší nové regulace, jak jsem už zmiňoval. Lze také říci, že zákazníci mnohem raději nakupují, pokud dostávají personalizovaný obsah v pravý čas. Štěstí přeje připraveným.

Rozhovor s Milanem Bartoňem

Jsme tady pro vás a rádi vám poskytneme naše profesionální služby v oblasti tvorby eshopů na míru. Již 17 let pomáháme našim zákazníkům rozšířit své podnikání a dosáhnout úspěchu v online prostředí. Pokud hledáte spolehlivého partnera, který vám pomůže vytvořit eshop na míru a získat konkurenční výhodu na trhu, neváhejte nás kontaktovat. Budeme rádi, když vám poskytneme naše know-how a pomůžeme vám dosáhnout vašich podnikatelských cílů.

Nebo si přečtěte více o našich referencích