E-mailová automatizace ‑ slovo, které je v dnešní době používané napříč všemi odvětvími. Automatické kampaně oproti pravidelným kampaním, cílí na konkrétního uživatele, který provedl určitou akci nebo spadá do daného segmentu. Díky personalizaci bývá úspěšnější a pomáhá budovat a udržovat vztah se zákazníky.
Automatická kampaň funguje na principu akce sledovaného uživatele. Na vás je určit podmínky automatizace, tedy onu akci, která spustí kampaň pro daného uživatele. Nabídnete tak uživateli přesně to, co potřebuje (nebo to, co dosud nevěděl, že potřebuje). Existuje spousta nástrojů pro e‑mail marketing jako například Smartemailing, Ecomail nebo Quanda. Připravili jsme pro vás přehled různých typů pro e-mailové automatizace, které byste rozhodně měli využívat.
Poděkování za registraci
Mezi první automatizaci, kterou už určitě máte zavedenou, patří welcome kampaň. Ať už se uživatel přihlásí k odběru newsletteru nebo vyplní pop‑up formulář se slevou na první nákup, je dobré nastavit automatickou kampaň uvítacího e‑mailu, kde se uživatel dozví potřebné informace, které za výměnu e‑mailu požadoval. Jedná se o váš první přímý kontakt se zákazníkem, proto by měl být zajímavý a promyšlený jak po obsahové, tak po grafické stránce.
Svátek a narozeniny
Pokud máte k dispozici informace o klientovi spojené s datem narození nebo svátkem, bude tato e-mailová automatizace klíčová pro budování a utužování vztahu se zákazníkem. Ukážete tak zákazníkovi, že vám na něm záleží a není jen jedním z milionu dalších zákazníků. K blahopřání můžete připojit slevový kód, dárek nebo dopravu zdarma pro další objednávku. Podobnou automatizací je výročí od první objednávky zákazníka. Připomínka toho, že u vás zákazník nakoupil pouze jednou, spojená s pobídkou ve formě slevy nebo dopravy zdarma vám opět pomůže s budováním vztahu se zákazníkem a značky jako takové.
Opuštěný košík
Stalo se vám, že zákazník naplnil košík a objednávku nedokončil? Automatizovaná kampaň pro opuštěný košík může pomoci znovu oslovit zákazníky, kteří zapomněli dokončit objednávku nebo si nákup rozmysleli. Nejčastěji se jedná o automatizaci se dvěma e‑maily, které obsahují prodejní argumenty e‑shopu. První e‑mail je poslán několik hodin po opuštění košíku a druhý přibližně po 2 dnech od opuštění košíku. Pro větší motivaci zákazníka by měl připomínkový e‑mail obsahovat produkty, které zákazník zanechal v košíku. Dejte si ale pozor na zákazníky, kteří záměrně opustí košík a čekají, až obdrží e‑mailem slevový kupón a následně pak zboží objednávají stále se slevou.
Cross‑sell / Up‑sell kampaně
Chcete nabídnout zákazníkovi další zboží, které souvisí s produktem, který si u vás právě zakoupil? Rádi byste zákazníka upozornili na upgrade produktu a přiměli ho k nákupu aktuální verze produktu? Cross‑sell kampaň osloví zákazníka například s příslušenstvím, které souvisí se zakoupeným zbožím. Up‑sell kampaň upozorní zákazníka na větší balení produktu nebo právě na nejnovější verzi produktu. Přimět zákazníka k opakovanému nákupu je jednodušší, než získat nového zákazníka. Nabízet můžete také produkty z jiných produktových kategorií, ale i od stejné značky.
Opakovaná spotřeba
U spotřebního zboží můžete vytvořit automatickou kampaň na opakovaný nákup. Jedná se například o zboží, které vydrží několik dnů až týdnů, jako potraviny, drogerie nebo krmiva. Pokud víte průměrnou dobu spotřeby těchto produktů, můžete se zákazníkům ozvat a připomenout se s nákupem daného zboží. Zabráníte tak tomu, že bude zákazník hledat zboží u konkurence. Pokud váš e‑shop umožňuje opakovanou objednávku, máte z půlky vyhráno a pro zákazníka bude objednávka otázkou pár kliknutí.
E-mailová automatizace a pár rad na závěr
- slevové kupóny a doprava zdarma – využívejte akční nabídky s opatrností, zákazníci si lehce zvyknou a vyčkávací taktikou budou na slevy spoléhat
- četnost automatických kampaní – nepřehánějte to s rozesílkou e‑mailingových kampaní. Automatické kampaně jsou doplňkem ke kampaním hromadným, a proto berte ohledy na to, aby neměl zákazník plnou e‑mailovou schránku jen od vás
- vzdělávejte se – každý nástroj pro e‑mail marketing má spoustu vzdělávacích školení, e‑booků nebo článků na vlastním blogu, které vám pomohou s nastavením konkrétní automatizované kampaně
- spam skóre – nebo také skóre kvality. Průběžně kontrolujte u kampaní, jelikož ovlivňuje doručitelnost vašich hromadných i automatizovaných rozesílek