Nekalé praktiky během obchodování na internetu, kterým chce EU zabránit a chránit tak spotřebitele v e‑commerce prostředí. To jsou nová pravidla, která by měla nabýt účinnosti během roku 2022. Přečtěte si, na které změny v provozování e-shopu byste neměli rozhodně zapomenout.
Reklamační lhůta
Již v lednu by nás měla čekat změna v podobě prodloužení reklamační lhůty ze 6 měsíců na 12 měsíců. V současné době má prodejce povinnost předat zákazníkovi zboží nebo službu bez jakýchkoliv vad. Pokud se nějaká nefunkčnost projeví do 6 měsíců, musí obchodník dokázat (znaleckým posudkem), že předal zboží při prodeji bez vad. Nyní většina e‑shopů raději uznává všechny reklamace do půl roku od prodeje, aby se vyhnula zbytečným rozporům se zákazníky. Důvodem prodloužení reklamační lhůty je donutit e‑shopy dbát na kvalitu prodávaného zboží.
Falešné slevy
Taktiky e-shopů ve formě sezónních slev jako je Black Friday, povánoční výprodej nebo novoroční slevy budou pod drobnohledem. Ve většině případů fungují falešné slevy tak, že zlevněná částka je původní cena a uvedená původní cena je o několik procent navýšená. Těmto klamům má být ale od května konec. E‑shopy budou muset uvádět původní ceny v nejnižší částce, kterou mělo zboží během posledních 30 dní. Tento krok by měl zamezit umělému nastavování slev, zejména při “personalizovaném zlevňování”, kdy obchodník navýší cenu u produktu, o který měl zákazník v minulosti zájem.
S falešnými slevami souvisí i personalizovaná reklama spolu s cenotvorbou e‑shopů. Jistě se vám stalo, že se lišila cena zboží při první a opakované návštěvě e‑shopu. V příštím roce bude muset obchodník zákazníka informovat o tom, jak a kdy cenu změnil.
Pravdivé recenze u produktů
Nabídka zboží, kde je zmíněné i jeho hodnocení, má větší šanci na úspěch, jelikož ukazuje důvěryhodnost a kvalitu e‑shopu. Bohužel v některých případech si recenze píše e‑shop sám. Od května ale budou muset e‑shopy při kontrole dokázat, že recenzi napsal konkrétní spotřebitel.
Odložené změny na dobu neurčitou
Jak jsme již psali v nedávném příspěvku o tlačítkové novele, její účinnost se odkládá na dobu neurčitou. Stejně je tomu u transparentních údajů o obchodníkovi, které budou muset být do budoucna konkrétnější. V obchodních podmínkách by mělo být uvedeno nejen IČO, ale i adresa sídla, telefonní číslo a e‑mailová adresa. Tento krok by měl vyjasnit nesrovnalosti v nákupním procesu ohledně prodejce a zprostředkovatele a usnadnit zákazníkovi cestu při kontaktování obchodníka.
A co když nová pravidla nedodržíte?
Riskujete pokutu až 4% ročního obratu. Doporučujeme nečekat na to, až začnou nová pravidla platit, ale připravit se na ně s předstihem.