Lepší časy pro catering aneb jak jsme vytvořili Catering Portal

11. 9. 2018

Letos jsme se podíleli na zrodu unikátního projektu Catering Portal. Sám název už ledacos napoví. Catering Portal je místem, kde se setkávají poptávající a dodavatelé cateringových služeb.

Vše jednoduše a přehledně. Potřebujete catering třeba na vaši rodinnou oslavu? Zadejte zdarma poptávku a pak si už jen vybírejte z té nejvýhodnější nabídky. Jste dodavatel cateringu a potřebujete další zakázky? Registrujte se, zaplaťte si členství a získávejte poptávky přímo do e-mailu.

Vytvořit portál, co skutečně šetří čas i peníze? Bez uživatelského výzkumu se neobejdeme.

Vše začalo několika schůzkami, seznámením s projektem a ujasněním si, co vše by měl portál umět a jak by měl vypadat. Bylo potřeba dohodnout i stěžejní termíny a samozřejmě také rozpočet.

Naším cílem bylo vytvořit přehledný web včetně poptávkového formuláře, který však bude obsahovat vše potřebné. Bylo ale nutné zamyslet se nad tím, zda je to, co náš zadavatel považuje za potřebné opravdu tak důležité i pro uživatele jeho portálu? Jaké indicie potřebují znát dodavatelé cateringu, aby mohli realizovat nabídku a co potřebují vědět poptávající, aby se mohli rozhodnout, zda uskutečnit daný nákup? Kolik jsou dodavatelé ochotni zaplatit za nové poptávky? Už v té chvíli nám bylo jasné, že tohle zkrátka jen tak od stolu nevymyslíme.

Chtělo to poznat skutečné dodavatele cateringu a skutečné poptávající. A tak nezbývalo nic jiného než klientovi navrhnout realizaci uživatelského výzkumu. Asi nic neřekne více, než samotná recenze od pana Přibyla, majitele Catering Portalu:

„O výzkumu jsme s panem Bartoněm vedli delší rozpravy, a nakonec jsem usoudil, že si nechám poradit a výzkum realizujeme. Již při prvním rozhovoru s dotazovaným jsem věděl, že to bude mít obrovský přínos při vývoji portálu. Po výzkumu jsem přehodnotil celé fungování realizovaného projektu na popud dotazovaných. Lidé, kteří mají v hlavě nějaký projekt a ví přesně jak to bude fungovat a začnou ho realizovat, by si měli uvědomit, že to nedělají pro sebe, ale především pro širokou veřejnost! Uživatelský výzkum před začátkem vývoje všem váhajícím doporučuji.“

Na základě výstupů z uživatelského výzkumu jsme postupně vytvořili první wireframy, drátěné modely znázorňujících rozvržení jednotlivých stránek.

Tvorba wireframů se někdy může zdát jako zbytečný krok, ale není tomu tak. Ušetří to později spoustu času.

Často nám pomůže k tomu, abychom se hned na začátku ujistili, zda je naše představa stejná jako ta klientovo. Jen tak můžeme vytvořit přesně takový web, jaký si zákazník přál, vlastně budoucí uživatelé.

Moderní, jednoduchý a přehledný web.

Ale zpátky ke Catering Portalu. Měli jsme tedy schválené wireframy, a tak nastal čas pro první návrhy grafiky.

Klientovi se grafika zalíbila hned na první pohled. Nám také, ikdyž to už není tak důležité. Dopracovali jsme tedy návrhy podstránek a mohlo se začít kódovat, programovat a následně i testovat.

Během několika měsíců nám tak pod rukama vznikl moderní, jednoduchý a přehledný web. A díky pořádné přípravě jsme měli jistotu, že jdeme správným směrem.  

Uživatelský výzkum není jen rozmarem webdesignových firem

Při tvorbě Catering Portalu jsme se opět přesvědčili o síle uživatelského výzkumu a o tom, že není jen nějakým rozmarem webdesignerů, ale že zásadně přispívá k úspěchu celého projektu.

Web či e-shop totiž ve většině případů nedělá nikdo pouze pro sebe, nýbrž pro zákazníky a je tak nutné poznat a popsat cílové skupiny a identifikovat jejich potřeby.

Informace získané během výzkumu nám pomohly nalézt přebytečné prvky, došlo i na zjednodušení ceníků a zároveň jsme přidali to, co bylo pro uživatele opravdu zásadní. Jak našim klientům rádi říkáme, web je hotový až když není co odebrat.

Bez těchto poznatků, by byla cesta k finální podobě Catering Portalu zcela jistě mnohem složitější. 

S novým webem nekupujete automaticky i tisíce uživatelů aneb shání se poptávající.

Někdy by se mohlo zdát, že skvělý web bude mít ihned tisíce spokojených uživatelů, ale není tomu tak. Když otevřete parádní obchůdek v zapadlé uličce a nedáte o sobě vědět, těžko si vás zákazníci najdou. Abyste je přilákali, budete o sobě muset dát vědět a stejně tak je tomu i ve světě internetu.

A aby se i o Catering Portalu lidé dozvěděli a měl co nejdříve hodně spokojených zákazníků, začali jsme společně takřka od spuštění s PPC kampaněmi doplněnými inzercí na Facebooku.

Spuštěním webu naše práce nekončí.

Kromě zmiňované správy kampaní se také podílíme na dalším rozvoji Catering Portalu. A tak se už brzy můžete těšit třeba na možnost jednorázového odkrytí poptávky, galerie realizovaných projektů nebo třeba hodnocení dodavatelů.

P.S. Catering Portalu přejeme hodně spokojených zákazníků a těší nás, že jsme se na jeho vzniku mohli podílet. A panu Přibylovi děkujeme za jeho otevřenost i důvěru.

P.P.S Už víte, kde poptávat catering?