Pro všechny, kteří se zabývají optimalizací pro vyhledávače, nastávají složitější časy. Ptáte se proč? Google totiž přechází na zabezpečené vyhledávání pomocí protokolu https. Stále Vám není jasná souvislost s optimalizací pro vyhledávače? Čtěte dále.
Pokud vyhodnocujete návštěvnost Vašeho webu pomocí nástroje Google Analytics, možná si všímáte, že v přehledu klíčových slov, přes která na Váš web přicházejí návštěvníci, narůstá počet přístupů přes položku „not provided“. To znamená, že daný uživatel při vyhledávání na Google byl v zabezpečeném režimu https.
Až dosud se toto týkalo „pouze“ uživatelů, kteří byli při vyhledávání přihlášeni ke svému Google účtu. Samotné slovo „pouze“ však neznamená, že se jednalo o nějaký zlomek uživatelů. S rozšiřováním a popularizací služeb od Googlu (Gmail, Google +, Google Drive) vzrůstá počet uživatelů, kteří jsou prakticky neustále přihlášeni. Tím tedy dochází k nárůstu oněch „not provided“ položek.
Jaká změna nyní přichází?
V současné době Google rozšiřuje onen zabezpečený režim na všechna vyhledávání (tedy ikdyž je uživatel nepřihlášen), tím pádem razantně narůstá počet „not provided“ a klesá počet konkrétních klíčových slov, které nám mohou sloužit při analýzách návštěvnosti.
Nárůst „not provided“ – jak to lze řešit?
Nabízí se samozřejmě několik způsobů, které nejsou tak komfortní, ale nějakou informaci nám mohou poskytnout.
-
Při analýze se zaměřit na vstupní stránky, tzn. zajímat se o to, přes které vstupní stránky uživatelé na web přicházejí a z toho si odvodit klíčové slovo.
-
Využívat statistiky Seznam.cz. Jako jedna z mála zemí na světě máme to štěstí, že Google není jednoznačný majoritní vyhledávač. Zpravidla cca polovina přístupů bývá z vyhledávače Seznam, který nám statistiky o klíčových slovech samozřejmě poskytne.
-
Využívat Google Webmaster Tools. Pokud je máte propojené s Google Analytics, tak si můžete v sekci Zdroje návštěvnosti / Optimalizace pro vyhledávače / Dotazy zobrazit vyhledávací dotazy s počty prokliků. AKTUALIZOVÁNO 1. 10. 2013 – údaje o hledaných dotazech se přestaly dne 25. 9. 2013 v Google Webmaster Tools zobrazovat (viz obrázek), čili přicházíme o další zdroj dat.AKTUALIZOVÁNO 2. 10. 2013 – jednalo se o chybu na straně Googlu, zmínil to John Mueller na fóru Google
Google Webmaster Tools – od 25. 9. 2013 se nezobrazují údaje o vyhledávaných dotazech, jednalo se však o chybu, kterou Google následně opravil.
Co bude dál?
Na fórech se objevují spekulace, že Google chce tato data prodávat, o čemž se domníváme, že je holý nesmysl. Je zkrátka třeba s touto situací umět pracovat. Možná nás v brzké době čeká konec i s měřením a porovnáváním pozic ve vyhledávání. Přihlášeným uživatelům se mohou začít zobrazovat upravené výsledky vyhledávání dle preferencí, případně ovlivněné dle přátel na Google +. Čili možná pomalu končí SEO, tak jak jej doposud známe.