Google přechází na zabezpečené vyhledávání

25. 9. 2013

Pro všechny, kteří se zabývají optimalizací pro vyhledávače, nastávají složitější časy. Ptáte se proč? Google totiž přechází na zabezpečené vyhledávání pomocí protokolu https. Stále Vám není jasná souvislost s optimalizací pro vyhledávače? Čtěte dále.

Pokud vyhodnocujete návštěvnost Vašeho webu pomocí nástroje Google Analytics, možná si všímáte, že v přehledu klíčových slov, přes která na Váš web přicházejí návštěvníci, narůstá počet přístupů přes položku „not provided“. To znamená, že daný uživatel při vyhledávání na Google byl v zabezpečeném režimu https.

Až dosud se toto týkalo „pouze“ uživatelů, kteří byli při vyhledávání přihlášeni ke svému Google účtu. Samotné slovo „pouze“ však neznamená, že se jednalo o nějaký zlomek uživatelů. S rozšiřováním a popularizací služeb od Googlu (Gmail, Google +, Google Drive) vzrůstá počet uživatelů, kteří jsou prakticky neustále přihlášeni. Tím tedy dochází k nárůstu oněch „not provided“ položek.

Jaká změna nyní přichází?

V současné době Google rozšiřuje onen zabezpečený režim na všechna vyhledávání (tedy ikdyž je uživatel nepřihlášen), tím pádem razantně narůstá počet „not provided“ a klesá počet konkrétních klíčových slov, které nám mohou sloužit při analýzách návštěvnosti.

Nárůst „not provided“ – jak to lze řešit?

Nabízí se samozřejmě několik způsobů, které nejsou tak komfortní, ale nějakou informaci nám mohou poskytnout.

  1. Při analýze se zaměřit na vstupní stránky, tzn. zajímat se o to, přes které vstupní stránky uživatelé na web přicházejí a z toho si odvodit klíčové slovo.

  2. Využívat statistiky Seznam.cz. Jako jedna z mála zemí na světě máme to štěstí, že Google není jednoznačný majoritní vyhledávač. Zpravidla cca polovina přístupů bývá z vyhledávače Seznam, který nám statistiky o klíčových slovech samozřejmě poskytne.

  3. Využívat Google Webmaster Tools. Pokud je máte propojené s Google Analytics, tak si můžete v sekci Zdroje návštěvnosti / Optimalizace pro vyhledávače / Dotazy zobrazit vyhledávací dotazy s počty prokliků. AKTUALIZOVÁNO 1. 10. 2013 – údaje o hledaných dotazech se přestaly dne 25. 9. 2013 v Google Webmaster Tools zobrazovat (viz obrázek), čili přicházíme o další zdroj dat.AKTUALIZOVÁNO 2. 10. 2013 – jednalo se o chybu na straně Googlu, zmínil to John Mueller na fóru Google

Google Webmaster Tools – od 25. 9. 2013 se nezobrazují údaje o vyhledávaných dotazech, jednalo se však o chybu, kterou Google následně opravil.

Co bude dál?

Na fórech se objevují spekulace, že Google chce tato data prodávat, o čemž se domníváme, že je holý nesmysl. Je zkrátka třeba s touto situací umět pracovat. Možná nás v brzké době čeká konec i s měřením a porovnáváním pozic ve vyhledávání. Přihlášeným uživatelům se mohou začít zobrazovat upravené výsledky vyhledávání dle preferencí, případně ovlivněné dle přátel na Google +. Čili možná pomalu končí SEO, tak jak jej doposud známe.