Česká e-commerce zakončila rok 2023 s celkovým obratem ve výši 185 miliard korun. Oproti loňskému roku se propadla o 6%. Aktuálně je v ČR téměř 50 tisíc internetových obchodů.
V roce 2022 prodaly internetové obchody v ČR zboží za 197 miliard, v covidem ovlivněném roce 2021 to bylo dokonce 223 miliard korun.
Podle Heureka eCommerce Insider a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) loňské výsledky ovlivnila především vysoká inflace, zvýšené náklady obchodníku na provoz a nižší ochota spotřebitelů utrácet.
Dvouprocentního růstu dosáhl až poslední kvartál loňského roku, kdy hnacím motorem tohoto vzestupu bylo období Vánoc a s ním spojená sezónní aktivita na trhu. Češi nakupovali spíše levnější zboží, vyhledávali akční slevy a jednoduše šetřili. Nakupovali spíše na větších e-shopech.
APEK vyhlíží rok 2024 s mírným optimismem. Podle jejich očekávání by se měla česká e-commerce vrátit k růstu. Růst se předpokládá ale spíše v řádu jednotek procent.
E-shopy se budou i nadále potýkat s tlakem na cenu zboží. Na trh vstupují noví zahraniční hráči a zákazníci očekávají lepší a lepší služby. Do každodenního provozu e-shopů začíná pronikat umělá inteligence (UI). A nesmíme také zapomenout na novou generaci spotřebitelů, která se v řadě aspektů liší od těch předchozích.
V současné době jde především o retenci stávajících zákazníků. Majitelé e-shopů by se měli zaměřit na kvalitní zákaznický servis a uživatelům nabídnout co nejpříjemnější nákupní zážitek. Samozřejmostí by měla být spolehlivost e-shopu a bezpečnost zákaznických dat.
I v nelehké ekonomické situaci je potřeba stále sledovat trendy a flexibilně reagovat na potřeby trhu.
Potřebujete s vaším e-shopem pomoct?
Rádi vám nabídneme naše služby, máme bohaté zkušenosti v oblasti tvorby e-shopu na míru, již 18 let pomáháme našim zákazníkům růst.